Ποιος θα το πίστευε; Μια κονσόλα παιχνιδιών από το 1977, το Atari 2600, όχι μόνο κατάφερε να παίξει σκάκι ενάντια σε σύγχρονα AI chatbots όπως το ChatGPT και το Microsoft Copilot, αλλά τα κέρδισε. Και το Google Gemini; Απλώς… το έβαλε στα πόδια.
Όταν το 8μπιτο Atari “έστειλε” το ChatGPT πίσω στα θρανία
Ο Robert Caruso, αρχιτέκτονας υποδομών, αποφάσισε να οργανώσει έναν ιδιότυπο διαγωνισμό σκακιού. Το Atari 2600, με επεξεργαστή στα 1,19 MHz (όχι GHz) και μόλις 128 bytes RAM, αντιμετώπισε το ChatGPT, που περηφανεύεται ότι μπορεί να αναλύει περίπλοκες πληροφορίες και να κατανοεί στρατηγικές.
Το αποτέλεσμα; “ChatGPT got absolutely wrecked,” όπως δήλωσε ο ίδιος. Το chatbot μπέρδευε τις φιγούρες, έχανε τις θέσεις των πιονιών και έκανε τόσο άστοχες κινήσεις που, όπως λέει ο Caruso, “θα το κορόιδευαν μέχρι και παιδιά τρίτης δημοτικού.”
Ακόμη και όταν του ζητήθηκε να χρησιμοποιήσει κανονική σκακιστική σημειογραφία αντί για τα γραφικά του Atari, τα λάθη συνεχίστηκαν. Μάλιστα, πολλές φορές ο Caruso έπρεπε να του υπενθυμίζει πού βρίσκονταν τα κομμάτια, καθώς η μνήμη του chatbot… κεντούσε. Τελικά, το ChatGPT παραδέχτηκε την ήττα του, παρόλο που είχε το θράσος να ξεκινήσει την πρόκληση.
Και το Copilot; Ίδια ιστορία, ίδια ήττα
Η Microsoft ήθελε κι αυτή να δοκιμάσει το χέρι της στο σκάκι μέσω του Copilot. Η AI πλατφόρμα φάνηκε πιο σίγουρη: δήλωσε ότι μπορεί να “σκεφτεί” 10-15 κινήσεις μπροστά, αν και θα περιοριζόταν στις 3-5 λόγω των “υποδεέστερων” κινήσεων του Atari.
Ωστόσο, και το Copilot χρειάστηκε συνεχή υπενθύμιση της κατάστασης της σκακιέρας, με screenshots σε κάθε κίνηση. Παρά τις φιλοδοξίες του έχασε κι αυτό, με το Atari να σημειώνει δύο νίκες σερί απέναντι σε δύο από τις πιο διαφημισμένες πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης.
Το Gemini είχε την “εξυπνάδα” να αποσυρθεί
Ο Caruso δοκίμασε και με το Gemini της Google. Αρχικά, φαινόταν σίγουρο για τις ικανότητές του, αλλά λίγο αργότερα παραδέχτηκε ότι είχε “φαντασιωθεί” τις σκακιστικές του ικανότητες. Και τι έκανε; Αυτό που έκανε ήταν το πιο λογικό πράγμα που θα μπορούσε να κάνει ένα AI chatbot: ακύρωσε τον αγώνα.
Ο Caruso το παραδέχτηκε: μπορεί το Gemini να μην έπαιξε, αλλά τουλάχιστον είχε την επίγνωση να ξέρει τα όριά του.
Είναι τελικά έξυπνη η τεχνητή νοημοσύνη;
Το αληθινά ενδιαφέρον ερώτημα εδώ δεν είναι ποιος νίκησε στο σκάκι, αλλά τι μας λέει αυτό για την τεχνητή νοημοσύνη σήμερα. Όπως σχολίασε ο Kyle Witeck, senior software engineer:
“Συγκρίνετε ένα γλωσσικό μοντέλο με ένα πρόγραμμα που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για σκάκι. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι πραγματική νοημοσύνη. Είναι προβλέψεις λέξεων βασισμένες σε πιθανότητες.“
Με άλλα λόγια, τα AI που βασίζονται σε γλώσσα, όπως το ChatGPT, το Copilot και το Gemini, δεν έχουν επίγνωση ή στρατηγική σκέψη, αλλά προβλέπουν λέξεις ή απαντήσεις βάσει μοτίβων. Δεν καταλαβαίνουν το παιχνίδι όπως το καταλαβαίνει ένας άνθρωπος ή ακόμα και ένας εξειδικευμένος αλγόριθμος του ’70.
Οπότε, ναι, το Atari 2600 νίκησε την τεχνητή νοημοσύνη του 2024, αλλά όχι γιατί είναι πιο έξυπνο. Απλώς, ήταν σχεδιασμένο να παίζει σκάκι, ενώ τα σύγχρονα AI ήταν σχεδιασμένα να μιλάνε για αυτό. Και αυτή είναι μια διαφορά που αξίζει να θυμόμαστε.