Η πόλη Riihimaki της Φινλανδίας αποφάσισε να επιστρέψει στα παραδοσιακά σχολικά βιβλία και να μειώσει τη χρήση ψηφιακών συσκευών στο σχολείο, μετά από μια δεκαετία προώθησης των φορητών υπολογιστών και άλλων ψηφιακών εργαλείων στην εκπαίδευση. Το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, γνωστό παγκοσμίως για τα καλά του αποτελέσματα και την καινοτομία του, είχε προσφέρει δωρεάν φορητούς υπολογιστές σε μαθητές από την ηλικία των 11 ετών. Ωστόσο, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί ανησυχούν για τις επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης οθονών στα παιδιά.
Η πόλη των 30.000 κατοίκων, που από το 2018 είχε σχεδόν εξαλείψει τα βιβλία από τα σχολεία, επέλεξε την επιστροφή στη χρήση χαρτιού και στυλό. Η Μαϊα Καουνόνεν, δασκάλα Αγγλικών, ανέφερε στο Reuters ότι τα παιδιά χρησιμοποιούν τόσο πολύ τα τηλέφωνα και τις ψηφιακές συσκευές στην καθημερινότητά τους, που δεν ήθελαν το σχολείο να είναι ένας ακόμη χώρος όπου τα παιδιά κοιτούν μόνο οθόνες. Οι συνεχείς περισπάσεις από τη χρήση ψηφιακών συσκευών καθιστούν πολλούς μαθητές ανήσυχους και δυσκολεύουν τη συγκέντρωσή τους.
Οι μαθητές συχνά ολοκλήρωναν τις ασκήσεις γρήγορα για να ασχοληθούν με παιχνίδια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και ήταν εύκολο να αλλάζουν καρτέλες στον browser όταν πλησίαζε ο δάσκαλος. Στη Φινλανδία, οι μαθησιακές επιδόσεις των παιδιών μειώνονται τα τελευταία χρόνια και η κυβέρνηση σχεδιάζει νέα νομοθεσία για να απαγορεύσει τη χρήση προσωπικών συσκευών κατά τις σχολικές ώρες, με στόχο τη μείωση του χρόνου οθόνης των παιδιών.
Μαθητές ανέφεραν ότι η συγκέντρωσή τους έχει βελτιωθεί από την επιστροφή στα βιβλία. Η Μίννα Πελτοπούρο, κλινική νευροψυχολόγος που συνεργάζεται με την πόλη, υπογραμμίζει ότι ο υπερβολικός χρόνος μπροστά από τις οθόνες μπορεί να προκαλέσει τόσο σωματικά όσο και ψυχικά προβλήματα, όπως οφθαλμολογικά ζητήματα και αυξανόμενο άγχος, τονίζοντας τις δυσκολίες που παρουσιάζονται με την πολυδιεργασία, ιδίως στις νεαρές ηλικίες.