BREAKING

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: έχουν γίνει η δεύτερη επιλογή όσων αγοράζουν καινούρια οχήματα

Ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο του 2021 ήταν ηλεκτρικό όχημα, γεγονός που προϊδεάζει για τις κοσμογονικές αλλαγές που θα ακολουθούσουν στην συνέχεια σε ότι αφορά την αυτοκίνηση.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), οι πωλήσεις των αυτοκινήτων που κινούνται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια αυξήθηκαν κατά 57% και των plug-in υβριδικών κατά 43%. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο στην ιστορία της αυτοκίνησης, καθώς μέχρι τώρα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα βρίσκονταν πάντοτε στην δεύτερη θέση. Να σημειωθεί ότι στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συμπεριλαμβάνονται και τα υβριδικά αυτοκίνητα.

Η Έκθεση της ACEA αναφέρει επίσης ότι το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στις συνολικές πωλήσεις από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο μειώθηκε έως και 10 ποσοστιαίες μονάδες, δηλαδή από 27,8% σε 17,6%. Αυτή είναι μια μεγάλη αλλαγή, δεδομένου ότι μόλις το 2015 αντιπροσώπευαν το ήμισυ των πωλήσεων.

Οι τρέχοντες κανονισμοί που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση προϋποθέτουν μείωση των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα κατά 37,5% έως το 2030, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να επιταχύνει την εφαρμογή του στόχου μηδενικών εκπομπών για την αυτοκινητοβιομηχανία, απαγορεύοντας την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035.

Ήδη σήμερα, όλο και περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων κλείνουν τα τμήματα ανάπτυξης κινητήρων ντίζελ και μάλιστα ορίζουν νωρίτερα ημερομηνίες για τη διακοπή των πωλήσεων αυτού του τύπου των οχημάτων. Αξίζει να θυμηθούμε, ωστόσο, ότι τέτοιοι μακροπρόθεσμοι στόχοι θα εξαλείψουν επίσης τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα από την αγορά, τα οποία επί του παρόντος αντιπροσωπεύουν έως και το 40% των πωλήσεων στην αγορά νέων οχημάτων.

Ορισμένοι παρατηρητές της αγοράς ισχυρίζονται ότι η έκρηξη των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται κυρίως σε αυτούς που είναι αποφασισμένοι να αποκτήσουν την πράσινη τεχνολογία, αλλά και στις επιδοτήσεις που δίνουν πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι αυτές οι τεράστια αύξηση που καταγράφεται στη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων προερχεται κυριως από τις τέσσερις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Ιταλία με ανάπτυξη έως και 122%, η Γερμανία (62,7%), η Γαλλία (34,6%) και Ισπανία (21,8%).

Πάντως, παρά τις επιδοτήσεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι απρόσιτα για πολλά άτομα, και ως εκ τούτου παραμένουν μια πολυτέλεια που ελάχιστοι μπορούν να απολαύσουν.

Την ίδια ώρα, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η αύξηση των τιμών των καυσίμων στρέφει όλο και περισσότερους στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς αυτή η μορφή ενέργειας είναι σήμερα (μετά την μεγάλη αύξηση των τιμών υγρών καυσίμων, αλλά και την παράλληλη αύξηση της ενέργειας) η φθηνότερη από κάθε άλλη μορφή καυσίμου.

Ωστόσο, καθώς οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος αυξάνονται, ακόμη και η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο σπίτι γίνεται όλο και λιγότερο βιώσιμη.

Άλλωστε δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι το κόστος παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι έως και 50% υψηλότερο σε σύγκριση με αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που ορισμένοι εκφράζουν φόβους ότι πολλοί άνθρωποι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ένα νέο αυτοκίνητο, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε συρρίκνωση της αγοράς.

Μια προτεινόμενη λύση είναι η παραγωγή οικονομικών, μικρής αυτονομίας, ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης σε προσιτές τιμές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες το έχουν αντιληφθεί και εδώ και λίγο καιρό βγάζουν στην αγορά πολλά μικρά ηλεκτρικά SUV, αυτοκίνητα πόλης και αρκετά μοντέλα του «τελευταίου μιλίου», τα οποία έχουν χαμηλές ταχύτητες μεν, αλλά είναι ιδιαίτερα μικρά για να μπορούν να κινηθούν με άνεση στο κέντρο των πόλεων.

Διαβάστε επίσης > Την αξιοποίηση της τεχνολογίας των drones στις ταχυδρομικές υπηρεσίες εξετάζει το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων

0 Comment