Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Μία πρώτη, εντυπωσιακή ματιά στο φουτουριστικό κβαντικό εργαστήριο της Google

Οι κβαντικοί υπολογιστές θεωρούνται ήδη μία από τις μεγαλύτερες “επαναστάσεις” στο χώρο της πληροφορικής, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο επεξεργαζόμαστε μία πληροφορία και συνθέτοντας πιο ισχυρά συστήματα που θα μπορούν να απαντήσουν σε πολύπλοκα ερωτήματα, στα οποία οι συμβατικοί υπολογιστές αδυνατούν ή απαιτούν πάρα πολλούς υπολογιστικούς πόρους.

Η Google έχει αποδείξει πολλές φορές ότι επενδύει σε φουτουριστικές τεχνολογίες, για τις οποίες πιστεύει ότι μπορούν να φέρουν “επανάσταση”, έτσι, ήδη από τον περασμένο Μάιο, έχει ξεκινήσει τη λειτουργία του Κβαντικού Εργαστηρίου Τεχνητής Νοημοσύνης, χρησιμοποιώντας hardware της καναδικής εταιρείας κβαντικών υπολογιστών D-Wave και τη συνεργασία εμπειρογνωμόνων της NASA σε ερευνητικό κέντρο της οποίας στην Καλιφόρνια έχει εγκατασταθεί ο σχετικός εξοπλισμός.

quantum lab

Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο project, με στόχο να διερευνηθούν οι δυνατότητες της αρχιτεκτονικής των κβαντικών υπολογιστών και ο ρόλος τους στη λύση των “μυστηρίων” της εξερεύνησης του διαστήματος, από το Μάιο ωστόσο δεν είχαμε μάθει ιδιαίτερα νέα από την εξέλιξη του.

Τώρα, η Google ανοίγει τα χαρτιά της με ένα video που θα κάνει ντεμπούτο στο Imagine Science Films Festival στη Νέα Υόρκη, δημοσιεύεται όμως από σήμερα στο The Verge και μπορείτε να το δείτε εδώ.

Στο ξεχωριστό αυτό film, θα δείτε μεταξύ άλλων το χώρο που γίνονται τα πειράματα, καθώς και τους ερευνητές που εργάζονται για το έργο αλλά και τον ίδιο τον κβαντικό υπολογιστή της D-Wave που λειτουργεί σε θερμοκρασία σχεδόν μηδέν.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι η σχετική αρχιτεκτονική θα μπορέσει να προσφέρει λύσεις σε προβλήματα υπολογισμών συνδυαστικής βελτιστοποίησης, που σήμερα βρίσκονται εκτός των δυνατοτήτων των συμβατικών υπολογιστών. Αυτό θα μπορούσε να επιτρέψει νέες λύσεις στην υπολογιστική ιατρική ή να βοηθήσει τη NASA να διαμορφώσει μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα του γνωστού μας σύμπαντος.

Η Google έχει πραγματοποιήσει, έτσι κι αλλιώς, σύμφωνα με όσα έχουν γνωστοποιηθεί, “άλματα” στα τελευταία της πειράματα με κβαντικά chips, προσδιορίζοντας ποιοι αλγόριθμοι λειτουργούν καλύτερα σε μία κβαντική εγκατάσταση και παρέχοντας περαιτέρω ενδείξεις ότι ο επεξεργαστής D-Wave αξιοποιεί το φαινόμενο της “κβαντικής εμπλοκής”, συνδέοντας σωματίδια που δεν έχουν φυσική σύνδεση μεταξύ τους.

Η πρώτη πρακτική εφαρμογή θα μπορούσε να αφορά τα Google Glass, όπου με τη βοήθεια των κβαντικών chips, θα μπορούσε να γίνεται καλύτερη διάκριση του πότε ένα “νεύμα” ενός χρήστη είναι ακούσιο και πότε αποτελεί εντολή για τα “έξυπνα” γυαλιά. Για λόγους μηχανικής, όπως αντιλαμβάνεστε, ένας τέτοιος επεξεργαστής δε θα μπορέσει ποτέ να εγκατασταθεί μέσα στα… Glass, ωστόσο, σε συνεργασία με τα κέντρα διακομιστών της Google, μπορεί να δείξει το δρόμο για έναν καλύτερο αλγόριθμο ανίχνευσης “blinks” με μεγαλύτερη ακρίβεια και χρησιμοποιώντας λιγότερη ενέργεια.

Μπορείτε να δείτε το σχετικό video από το κβαντικό εργαστήριο της Google και της NASA που ανέβασε το “The Verge” παρακάτω, ενώ, αν θέλετε να παρακολουθήσετε μόνο την ξενάγηση στον υπερυπολογιστή και το χώρο που βρίσκεται, πηγαίνετε κατευθείαν στο 2:05.

[ooyala code=”ZtZmdtZjqk4zicvf2LGdAsqDkPupLezn” player_id=”undefined”]