Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Νέο ρεκόρ κβαντικής μνήμης μάς φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στην “επανάσταση” των κβαντικών υπολογιστών

Στον τομέα των κβαντικών υπολογιστών, η πρόοδος που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια είναι τεράστια, ωστόσο οι δυσκολίες στην κατασκευή τέτοιων συστημάτων παραμένουν.

Μία από τις μεγαλύτερες είναι το γεγονός ότι η μονάδα πληροφορίας τους, τα κβαντικά bits ή αλλιώς qubits (που έχουν το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ότι μπορούν να παίρνουν τις τιμές 0 και 1 ταυτόχρονα, σε αντίθεση με τα απλά bits, επιτρέποντας στα συστήματα να εκτελούν πολλαπλούς υπολογισμούς ταυτόχρονα) είναι ιδιαίτερα ασταθή όσον αφορά την “επιβίωσή” τους σε συνθήκες θερμοκρασίας δωματίου.

quantumcomputing

Τυπικά, μπορούν να έχουν “διάρκεια ζωής” μόλις για μερικά δευτερόλεπτα, χάνοντας εύκολα την κβαντική τους κατάσταση, οπότε και μετατρέπονται σε απλά bits που παίρνουν τις τιμές 0 ή 1. Ωστόσο, σε ένα πρόσφατο πείραμα στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, οι ερευνητές κατόρθωσαν να κρατήσουν “ζωντανό” ένα κβαντικό σύστημα μνήμης για 39 ολόκληρα λεπτά, δημιουργώντας ένα νέο “παγκόσμιο ρεκόρ”.

Στο πείραμα η ομάδα των ερευνητών αύξησε τη θερμοκρασία του συστήματος, στο οποίο η πληροφορία είχε κωδικοποιηθεί σε πυρήνες ατόμων φωσφόρου που είχαν τοποθετηθεί σε πυρίτιο, από τους -269 έως τους 25 βαθμούς Κελσίου, επιτυγχάνοντας τα qubits να “επιβιώσουν” σε αυτήν την κατάσταση για 39 λεπτά. Το προηγούμενο ρεκόρ “επιβίωσης” εκτός πυριτίου ήταν μόλις 2 δευτερόλεπτα.

“Πρόκειται για 10 φορές μεγαλύτερη διάρκεια απ’ ό,τι σε προηγούμενα πειράματα, κάτι που θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ χρήσιμο σε όποιον προσπαθήσει να “οικοδομήσει” έναν κβαντικό υπολογιστή στο μέλλον” εξηγεί η ερευνήτρια του Πανεπιστημίου, Stephanie Simmons. Ωστόσο, χρειάζεται αρκετή δουλειά ακόμη, καθώς τα qubits στο πείραμα μοιράζονται την ίδια κβαντική κατάσταση, ενώ για να πραγματοποιηθούν πραγματικοί υπολογισμοί και να “χτιστεί” ένας λειτουργικός κβαντικός υπολογιστής με αυτά τα δεδομένα, χρειάζεται να τοποθετηθούν διαφορετικά qubits σε διαφορετικές κβαντικές καταστάσεις. Πρόκειται, ωστόσο, για ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την κατασκευή των ταχύτατων υπολογιστικών μονάδων του αύριο.

Η σχετική μελέτη των ερευνητών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Science” αυτής της εβδομάδας.