21 C
Athens
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
More

    Από τη Ferrari στη Fiat: Μία ματιά στις μεγαλύτερες σχεδιαστικές στιγμές του οίκου Pininfarina

    Ο Sergio Pininfarina, ένας από τους πλέον εμβληματικούς Ιταλούς σχεδιαστές αυτοκινήτων, έφυγε από τη ζωή το βράδυ της Δευτέρας, σε ηλικία 85 ετών. Γεννημένος το Τορίνο, ήταν ο άνθρωπος που έχει σημαδέψει όσο λίγοι την αυτοκινητοβιομηχανία και έγινε “θρύλος” με τα οχήματα που έχει σχεδιάσει ο οίκος του για περισσότερες από έξι δεκαετίες, ανάμεσα στα οποία συμπεριλαμβάνονται μερικά από τα πιο ιστορικά μοντέλα αυτοκινήτων.

    Σχεδόν κάθε Ferrari που έχει “κυλήσει” έξω από το εργοστάσιο της εταιρείας στο Maranello της Ιταλίας έχει το logo “Pininfarina” στο πλάι της. Ο ίδιος ο Enzo Ferrari, μάλιστα, είχε πειστεί από τον -νεαρό τότε αλλά έμπειρο- Sergio Pininfarina να “υιοθετήσει” κάτι που τώρα αποτελεί standard σε όλα τα supercars: έναν κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο του αυτοκινήτου. Πέρα από τις Ferrari δημιουργίες του όμως, ο Sergio Pininfarina και ο οίκος του ήταν υπεύθυνος για μία σειρά από “εμβληματικά” οχήματα από διάφορες μάρκες, όπως οι ιταλικές Alfa Romeo, Fiat και Lancia, αλλά και η γαλλική Peugeot, η βρετανική Bentley, η Rolls Royce ακόμη και η Cadillac. Ας δούμε κάποιες από τις δημιουργίες στις οποίες συνεργάστηκε ο οίκος του, οι οποίες έχουν αφήσει εποχή, έχοντας κάτι που, κατά γενική ομολογία, στερούνται τα περισσότερα οχήματα, το συνδυασμό πάθους με ισορροπία.

    Ferrari Dino


    Η πρώτη Ferrari με κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο του οχήματος. Με όνομα προς τιμήν του γιου του Enzo Ferrari, Alfredo “Dino” – που πέθανε σε ηλικία μόλις 24 ετών το 1956 και ο οποίος έπαιξε σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό του κινητήρα V6 που ενσωματώνει. Η Ferrari Dino ήταν η πρώτη προσπάθεια της εταιρείας να κατασκευάσει ένα σχετικά χαμηλού κόστους sport αυτοκίνητο, μία στρατηγική της που έχει εξελιχθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Ο σχεδιασμός της αποτελεί συνδυασμό της πεμπτουσίας του ιταλικού στιλ και της εξαιρετικής δυναμικής στην οδήγηση (για την εποχή της), κάνοντας πολλούς συλλέκτες να πληρώνουν μία περιουσία για να έχουν πλέον ένα τέτοιο αυτοκίνητο υπό την κατοχή τους.

    Ferrari F40


    Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, η Porsche κυκλοφόρησε το πανίσχυρο 959 και η Lamborghini περιοριζόταν σε συνεχείς επαναλήψεις της Countach. Η Ferrari είχε όμως τη δική απάντηση, το F40, το οποίο υπήρξε για την εποχή του το πιο ισχυρό, το ακριβότερο και το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής (μη αγωνιστικό) που είχε προσφέρει ποτέ η εταιρεία στο κοινό. Όχι βέβαια ότι θα μπορούσε να το αγοράσει ο οποιοσδήποτε… Η τιμή του έφτανε τα 320.000 ευρώ και έχοντας βγει στην αγορά μόνο σε 1.315 κομμάτια, οι αγοραστές της F40 φημολογείται ότι κατέβαλαν πάνω από 1,19 εκατομμύρια ευρώ για να έχουν στα χέρια τους το super car των 471 ίππων. Η σχεδίαση ακολουθούσε την κομψότητα της εποχής (τέλη των ’80s) και -σε μία προσπάθεια να γίνει όσο το δυνατόν πιο ελαφρύ- μπορούσε κανείς να δει ακόμη και το σασί από ίνες άνθρακα, κάτω από τη λεπτή επίστρωση του κόκκινου χρώματος.

    Ferrari Enzo


    Αν και ο ίδιος ο Pininfarina δε σχεδίασε την ταχύτερη Ferrari στο κόσμο -και το μόνο supercar που φέρει το όνομα του ιδρυτή της εταιρείας- έφερε το όραμα του Ιάπωνα σχεδιαστή Ken Okuyama στην επιφάνεια. Η Enzo έφερε την τεχνολογία της Formula 1 στο δρόμο, διαθέτοντας σώμα από ανθρακονήματα, μετάδοση τύπου F1, κεραμικά φρένα από ίνες άνθρακα και ταχύτητα 355.6 χλμ/ώρα διαθέτοντας κινητήρα V12.

    Chevrolet Corvette Coupe Speciale “Rondine”


    Καθώς, όπως σημειώσαμε, δε σχεδίαζε αυτοκίνητα μόνο για ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ο οίκος Pininfarina δημιούργησε αυτό το Corvette Speciale “Rondine” για το Paris Motor Show του 1963, αξιοποιώντας ένα σασί Corvette C2 του 1963, V8 κινητήρα 360 ίππων και συνδυάζοντας την αμερικανική “δύναμη” και την ιταλική φινέτσα, ώστε να δημιουργήσει μία από τις πιο όμορφες -και συχνά ξεχασμένες- Corvette του κόσμου.

    Fiat 124 Sport Spider


    Το ενδιαφέρον του Sergio Pininfarina δεν αφορούσε μόνο high-end πανάκριβα οχήματα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Fiat 124 Sport Spider, της οποίας ο Pininfarina ήταν επικεφαλής στο σχεδιασμό. Με ισχύ που παρέχεται από μία σειρά από μικρά τετρακύλινδρα μοτέρ και 5άρι κιβώτιο (σπάνιο για την εποχή). Είναι πραγματικά κρίμα που το αυτοκίνητο τροποποιήθηκε κατόπιν, ώστε να συμμορφωθεί με τους νέους κανονισμούς των ΗΠΑ εκείνη την εποχή (1975).

    Cadillac Allante


    Το 1987, η Cadillac έκανε μία απέλπιδα προσπάθεια να ανακτήσει το status στα πολυτελή αυτοκίνητά της και η Allante ήταν ο “σωτήρας” της. Σχεδιασμένο για να ανταγωνιστεί τη Mercedes-Benz SL και την Jaguar XJS, το Allante ήταν ένα μοντέλο που εντυπωσίασε ειδικά με τον τρόπο της κατασκευής του. Το σασί της είχε δημιουργηθεί από τον Pininfarina στην Ιταλία και, στη συνέχεια, τα έτοιμα αμαξώματα επιβιβάζονταν σε ειδικά διαμορφωμένα Boeing 747 και πραγματοποιούσαν πτήση 5.300 (!) χιλιομέτρων έως το Michigan των ΗΠΑ. Και κάπως έτσι το εν λόγω μοντέλο είχε κερδίσει το χαρακτηρισμό της “ιπτάμενης Cadillac” ή της “μακρύτερης γραμμής συναρμολόγησης παγκοσμίως”.

    Nissan 410 Bluebird


    Το στιλ του ιαπωνικού σεντάν είχε κολλήσει για χρόνια σε μία κοινοτυπία που δεν ενθουσίαζε, κάτι που έκανε το μοντέλο αυτό που σχεδίασε ο Pininfarina πραγματικά να ξεχωρίσει. Διατηρώντας την “boxy” αισθητική των προηγούμενων Nissan, αλλά με αλλαγές επηρεασμένες από το ιταλικό στιλ σηματοδότησε μία συνολική αλλαγή στη σχεδίαση της εταιρείας. Αυτό το μοντέλο μάλιστα επηρέασε για περισσότερες από δύο δεκαετίες το σχεδιασμό των ιαπωνικών οχημάτων.

    Alfa Romeo Spider


    Πιο εμβληματικό δε γίνεται… Το στιλ του αντικατοπτρίζει την ιταλική αισθητική σε… τέσσερις τροχούς. Πρόκειται για ένα μοντέλο που άφησε εποχή, συμπρωταγωνιστώντας μαζί με τον Dastin Hoffman στην ταινία «Ο πρωτάρης» (The Graduate) το 1967.

    Honda HP-X Concept


    Ανατρέχοντας στο παρελθόν του Pininfarina, τα περισσότερα αυτοκίνητα που έχει σχεδιάσει έχουν βγει στην παραγωγή. Αξίζει να συμπεριλάβουμε όμως και αυτό, ένα concept car. Όταν έκανε το ντεμπούτο του το 1984, το σφηνοειδές σχήμα και η περίεργη διαμόρφωση της καμπίνας του θεωρήθηκαν επανάσταση στη σχεδίαση. Ενώ δε βγήκε ποτέ στην παραγωγή, έθεσε τις βάσεις για ένα από τα πιο επαναστατικά οχήματα της δεκαετίας του ’90, το Honda NSX.

    Πηγή: Wired

    Related Articles

    Stay Connected

    45,800ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    6,126ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
    14,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής


    Latest Articles