Τρίτη, 19 Μαρτίου, 2024

Αστρονόμοι έλυσαν το μυστήριο της διαστημικής μάζας SSA22-Lyman!

Είναι πολύ πιθανό να μην έχετε ακούσει ποτέ για την μάζα SSA22-Lyman-alpha 1, όμως οι επιστήμονες την γνωρίζουν εδώ και αρκετά χρόνια. Τώρα, μια ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε επιτέλους τι συμβαίνει μέσα σε αυτήν την μάζα, που την κάνει να φωτίζει τόσο πολύ.

sdcvfv

Οι μάζες Lyman-alpha, ή LABs, είναι στην ουσία σύννεφα ψυχρού αερίου υδρογόνου, τα οποία κινούνται για πολλά χρόνια και στα πιο απόμακρα μέρη του σύμπαντος. Πήραν το όνομα τους από την ακτινοβολία Lyman-alpha, ένα συγκεκριμένο μήκος κύματος από φως UV, το οποίο εκπέμπεται όταν τα ηλεκτρόνια στα άτομα του υδρογόνου πηδάνε από ένα επίπεδο ενέργειας σε άλλο. Επειδή οι μάζες βρίσκονται έτη φωτός μακριά, η ακτινοβολία τους αλλάζει χρώμα και γίνεται κόκκινο μέχρι τη στιγμή που θα φτάσει στην Γη και τα τηλεσκόπια μας. Σε εμάς, οι μάζες μοιάζουν με παράξενες κόκκινες μουτζούρες.

Η μάζα SSA22-Lyman-alpha 1 (LAB-1) ήταν η πρώτη μάζα του είδους της που ανακαλύφθηκε από τους αστρονόμους, το 2000. Σήμερα, παραμένει η μεγαλύτερη LAB που έχει εντοπιστεί από τους επιστήμονες, όμως όπως και οι περισσότερες μάζες αυτού του είδους, η μεγάλη απόσταση της μάζας από την Γη (11.5 δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά) αποτέλεσε πρόβλημα για περαιτέρω μελέτη. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει λόγος να πιστεύουμε ότι αυτή η μάζα είναι ιδιαίτερη.

sdsd

Τυχαίνει η μάζα LAB-1 να βρίσκεται στο κέντρο ενός σημείου του διαστήματος που είναι πολύ πυκνό (protocluster), και κάποια στιγμή θα καταρρεύσει και θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο σύμπλεγμα αστεριών (cluster). Οπότε, το γεγονός ότι τη βλέπουμε τόσο κοντά στο κέντρο του σημαίνει ότι έχει να κάνει κάτι με την δημιουργία μεγάλων γαλαξιών.

Για να τεστάρουν αυτή την υπόθεση, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν ένα ραδιοτηλεσκόπιο (ALMA), που έχει την απαράμιλλη ικανότητα να επιλύει επιμέρους εκπομπές χιλιοστού, δηλαδή μια μορφή πολύ μεγάλου μήκους κύματος ακτινοβολίας, που χρησιμοποιείται για να μελετηθούν ψυχρά αέρια σε μακρινές αποστάσεις του διαστήματος.

Το αποτέλεσμα ήταν ότι αυτή η εκπομπή προερχόταν από δύο μεγάλους, κεντρικούς γαλαξίες που βρίσκονται στα πρόθυρα να συγκρουστούν μεταξύ τους. Υπάρχει και κάτι άλλο όμως. Ένα σμήνος από άλλους μικρούς γαλαξίες φαίνεται να περιτριγυρίζουν στην περίμετρο των γαλαξιών.

Η μελέτη της ομάδας, η οποία πρόκειται να δημοσιευθεί στο περιοδικό Astrophysical Journal, έχει κάποιες σημαντικές επιπτώσεις στην αστροφυσική. Αν βρεθεί ότι κι άλλες μάζες LAΒ δημιουργούνται κατά την διάρκεια σχηματισμού γαλαξιακών συμπλεγμάτων, τότε αυτές οι μάζες μπορεί να προσφέρουν ένα άνευ προηγουμένου παράθυρο στη δημιουργία τεράστιων δομών στο πρώιμο σύμπαν. Και ίσως να είναι μια από τις καλύτερες ευκαιρίες να ρίξουν οι επιστήμονες περισσότερο φως στο θέμα της σκοτεινής ύλης.

Το επόμενο στάδιο είναι η παρακολούθηση άλλων LAB με το ALMA, και να καθοριστεί αν άλλες παρόμοιες διαδικασίες πραγματοποιούνται στο κέντρο τους. Βέβαια, το ότι έχουμε πλέον μια εξήγηση σχετικά με τον φωτισμό της μάζας LAB-1, είναι πολύ σημαντική ανακάλυψη. Αν όλο αυτό το φως προερχόταν από έναν πολιτισμό, 11 δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά, με προηγμένη τεχνολογία, ίσως να μην είμαστε τόσο ασφαλείς όσο θεωρούμε.