Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι ασθενείς προτιμούν τις απαντήσεις του ChatGPT – ενός chat bot που έχει σχεδιαστεί για να προσομοιώνει διαδικτυακές συνομιλίες με ανθρώπους – από εκείνες των γιατρών, καθώς θεωρούν ότι χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη ενσυναίσθηση.
Πιο συγκεκριμένα, ζητήθηκε από μια ομάδα επαγγελματιών υγείας να αξιολογήσουν τις απαντήσεις των γιατρών και του ChatGPT. Διαπίστωσαν ότι το ποσοστό των απαντήσεων που αξιολογήθηκαν ως «ενσυναισθητικές» ήταν υψηλότερο για το ChatGPT σε σχέση με αυτές των γιατρών και το chatbot φάνηκε να βαθμολογείται υψηλότερα από τους γιατρούς στην ποιότητα των απαντήσεων προς τους ασθενείς.
Οι ερευνητές προτείνουν ότι απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για να αξιολογηθεί εάν τα chatbots τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κλινικά περιβάλλοντα για να βοηθήσουν στη μείωση της επαγγελματικής εξουθένωσης σε γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας. Μια πιθανή χρήση της τεχνολογίας θα μπορούσε να είναι, για παράδειγμα, να έχουμε το chatbot να σχεδιάζει απαντήσεις που οι γιατροί θα μπορούσαν στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν.
Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι τα chatbots δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την ανθρώπινη σχέση και τη φροντίδα που αποτελεί ζωτικό μέρος της διαδικασίας υγειονομικής περίθαλψης. Οι ασθενείς μπορεί να αισθάνονται πιο άνετα να λαμβάνουν ιατρικές συμβουλές από ένα chatbot, αλλά για πολλούς ασθενείς, το ανθρώπινο άγγιγμα είναι μια σημαντική πτυχή της φροντίδας. Ένας γιατρός είναι σε θέση να προσαρμόσει τη γλώσσα, τον τρόπο και την προσέγγισή του ανάλογα με την περίσταση, ενώ ένα chatbot θα παράγει πιο γενική γλώσσα χωρίς επίγνωση των κοινωνικών πλαισίων. Συνολικά, ενώ η μελέτη δείχνει ότι τα chatbots όπως το ChatGPT μπορεί να έχουν δυνατότητες σε κλινικά περιβάλλοντα, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την πλήρη κατανόηση του αντικτύπου τους στα αποτελέσματα των ασθενών και στο επάγγελμα του τομέα της υγείας.