BREAKING

0

Έρευνα: Τα social media συνιστούν κίνδυνο για την ψυχική υγεία των ατόμων, όχι όμως σε όλες τις περιπτώσεις

Δε χρειάζεται κάποιος να έχει την ιδιότητα του έμπειρου ψυχολόγου ή ερευνητή για να υποπτευθεί ότι υπάρχει άμεση σύνδεση μεταξύ της ψυχικής υγείας του ατόμου και του γεγονότος ότι οι περισσότεροι από αυτούς ξοδεύουν ένα αρκετό μέρος του χρόνου στα social media. Αλλά είναι η χρήση ενός συγκεκριμένου μέσου κοινωνικής δικτύωσης καλή ή κακή για την ευεξία των εφήβων και των ενηλίκων; Πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις πάνω σε αυτό το θέμα δίνει μια νέα έρευνα του φιλανθρωπικού ιδρύματος Royal Society for Public Health (RSPH) του Ηνωμένου Βασιλείου. Μέσω αυτής αποδεικνύεται ότι τα social media άλλες φορές συνιστούν ένα βοηθητικό μέσο και άλλες φορές έναν σοβαρό κίνδυνο.

1--0-RSPH-survey

Για τις ανάγκες της έρευνας ρωτήθηκαν περίπου 1.500 νέοι Βρετανοί ηλικίας μεταξύ 14-24 χρόνων, για να διατυπώσουν τη γνώμη τους σχετικά με τα πέντε πιο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το Facebook, το Instagram, το Snapchat, το Twitter και το Youtube. Οι απαντήσεις που έλαβαν ποικίλουν. Σε μερικές περιπτώσεις οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι η χρήση κοινωνικών δικτύων ήταν η αιτία για συμπτώματα κατάθλιψης και αισθήματα άγχους, ενώ μερικοί απάντησαν ότι επηρεάστηκε και η ποιότητα του ύπνου από την παρατεταμένη χρήση τους ως αργά τη νύχτα. Ωστόσο, η έρευνα αναφέρει και μια άλλη σημαντική διαπίστωση, ότι δηλαδή παρά αυτές τις αρνητικές πλευρές, υπάρχουν και θετικές, όπως η διατήρηση σχέσεων.

Στο τέλος της έρευνας, το Youtube κατονομάζεται ως ένα μέσο με θετική επίδραση. Σύμφωνα με αυτήν, αποτελεί έναν τόπο συναισθηματικής υποστήριξης, προσωπικής έκφρασης και προσδιορισμού της ταυτότητας του ατόμου. Στην αντίπερα όχθη βρίσκονται τα Instagram και Snapchat. Στα γραφήματα που έχουμε συμπεριλάβει παρακάτω, αποτυπώνονται με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τα αποτελέσματα της έρευνας.

Πολλοί από τους λόγους για τους οποίους η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να αποδειχθεί επιβλαβής για τον ανθρώπινο εγκέφαλο του ατόμου που βρίσκεται σε ανάπτυξη, είναι το γεγονός ότι η πληροφορία που μεταδίδεται, δεν αντιπροσωπεύει πάντα την ακριβή παρουσίαση της πραγματικότητας. Οι ερευνητές θεωρούν ότι η διαφορά μεταξύ ενός μέσου δικτύωσης με θετική επίδραση και ενός άλλου με αρνητική είναι συνάρτηση του στόχου της πλατφόρμας και του περιεχομένου του. Όπως αναφέρει ο Shirley Cramer, εκ μέρους ιδρύματος στο BBC, το Instagram και το Snapchat εστιάζουν στη δημοσίευση φωτογραφιών που μπορεί να προκαλέσουν συναισθήματα μειωμένης αυτοπεποίθησης και άγχους στους νέους. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι το περιεχόμενο ενός συγκεκριμένου περιβάλλοντος και της καθημερινής ζωής μεταφράζεται καλύτερα μέσω του βίντεο παρά μέσω των ακίνητων εικόνων και, κοιτάζοντας μόνο τις φωτογραφίες ευτυχισμένων και καλών ανθρώπων, μπορεί εύκολα να κάνει τον θεατή να αισθάνεται λίγο πολύ χαμηλή αυτοπεποίθηση, κατάθλιψη και δυσαρέσκεια.

0 Comment