BREAKING

1

Πώς βγαίνουν τα στατιστικά στους αγώνες ποδοσφαίρου;

football-stats

Κατά τη διάρκεια ενός αγώνα ποδοσφαίρου, συχνά-πυκνά εμφανίζονται στην οθόνη σου κάρτες με στατιστικά στοιχεία: σουτ, πάσες, χιλιόμετρα που κάλυψε κάποιος παίκτης ή και ολόκληρη η ομάδα. Αυτά μπορεί να μένουν για λίγο στην οθόνη σου, ωστόσο στα περισσότερα πρωταθλήματα του κόσμου διατίθενται συνολικά μέσα από τις επίσημες ιστοσελίδες και εφαρμογές τους. Έλα που η χρησιμότητά τους ωστόσο δεν περιορίζεται σε αυτά: οι μεγάλες ομάδες διαθέτουν για το scouting, την «κατασκόπευση» δηλαδή των αντιπάλων τους, team που παίρνει τα στοιχεία αυτά και αναλύει τον τρόπο παιχνιδιού μιας ομάδας, παίκτες-κλειδιά, συστήματα κλπ.

Αναρωτήθηκες ποτέ πώς βγαίνουν λοιπόν όοοολα αυτά τα στατιστικά στοιχεία; Για να τα παίρνεις εσύ στο πιάτο μέσα από την τηλεόραση, το laptop ή το smartphone σου και να κάνουν τη δουλειά τους όλοι οι αποπάνω®; Τη δουλειά αυτή έχουν επωμισθεί εταιρείες συλλογής και ανάλυσης δεδομένων με τη γνωστότερη όλων να είναι η βρετανική Opta Sports. Ανήκει στον όμιλο Perform Group, εδρεύει στο Λονδίνο και ασχολείται με την ανάλυση δεδομένων από 40 διαφορετικές χώρες, με τη λίστα να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις Premier League και Championship στην Αγγλία, Ligue 1 και Ligue 2 στη Γαλλία, τη Serie A στην Ιταλία, Bundesligua και Bundesligua 2 στη Γερμανία και το αμερικάνικο MLS. Στους δε πελάτες της Opta συναντάμε το Four-Four-Two, το ESPN και πολλά πρακτορεία στοιχημάτων (Skybet, William Hill, Betfair).

fa-cup-opta-stats

Στατιστικά για τους λάτρεις των αριθμών. Οι αριθμοί μπορεί να μη λένε πάντα την αλήθεια, αρκούν όμως για να περιγράψουν εν τάχει τα πεπραγμένα ενός ποδοσφαιριστή στο γήπεδο.

Πώς γίνεται η δουλειά

Η Opta λοιπόν διαθέτει για κάθε αγώνα τρία άτομα: από ένα ελέγχει την κάθε ομάδα και ο τρίτος επεμβαίνει όπου χρειάζεται –όπως π.χ. σε περιπτώσεις που κάποιος εκ των δύο πρώτων δεν προλάβει να καταγράψει μία πάσα, μια ασίστ, μια κόντρα κλπ. Η εισαγωγή των δεδομένων γίνεται με τη βοήθεια touch screens: οι άνθρωποι της Opta ορίζουν με συντεταγμένες (x, y, z) το σημείο από το οποίο γίνεται ένα σουτ ή μία πάσα καθώς επίσης και σε αυτό όπου κατέληξε. Το εντυπωσιακό εδώ είναι πως όλοι οι άνθρωποι της Opta είναι εκπαιδευμένοι κατάλληλα ώστε να ξεχωρίζουν λεπτομέρειες όπως μια πάσα από μια προωθημένη μπαλιά (στον κενό χώρο), μια συρτή σέντρα από μία ψηλή κλπ.

highlight-speed-players-football

Τίποτα δεν μένει κρυφό πλέον. Το επόμενο βήμα είναι τα... connected παπούτσια που θα μεταφέρουν real-time δεδομένα και για την κατάσταση των παικτών. Sci-fi; Νομίζεις...

Αντίστοιχα μέσω ειδικού software γίνεται και ο έλεγχος για την απόσταση που κάλυψε κάθε παίκτης, τα χιλιόμετρα δηλαδή που «έγραψε» όσο βρισκόταν στον αγωνιστικό χώρο. H UEFA π.χ. για τους αγώνες του Champions League χρησιμοποιεί 16 κάμερες, μία για κάθε κομμάτι του γηπέδου. Αυτές μετράνε από τα χιλιόμετρα που καλύπτουν οι παίκτες μέχρι την ταχύτητα της μπάλας σε σουτ, αρχικά και τελικά σημεία σε πάσες κ.α.. Σύμφωνα δε με μετρήσεις της UEFA, η απόκλιση των συστημάτων της είναι μόλις 3% κι αυτό σε extreme περιπτώσεις! Αντίστοιχα συστήματα υπάρχουν πολλά με το διασημότερο ίσως να είναι αυτό της Prozone (πρωτοεμφανίστηκε το '98, το πρωτοεμπιστεύτηκε η Derby County και έναν χρόνο μετά συμφώνησε και η Manchester United) που μάλιστα βασίζεται και σε κάμερες της Sony -εγκαταστάθηκε δε στο Emirates, έδρα της Arsenal.

Η ανάλυση για τις σημαντικές διοργανώσεις γίνεται real-time, αν και για αρκετές «Β’ διαλογής» γίνεται δουλειά μέσω DVD –αλλά πάντα με τον ίδιο τρόπο. Όπως μάλιστα υπερηφανεύεται η Opta, με τον τρόπο αυτό έχουν αναλυθεί όλα τα Μουντιάλ από το 1966, όταν και ξεκίνησαν να βιντεοσκοπούνται όλοι οι αγώνες.

prozone-cameras

Οι κάμερες της Prozone που σου λέγαμε πιο πάνω.

Η Opta σε αριθμούς

  • 1.500.000 αρχεία χειρίζονται οι άνθρωποι της Opta κάθε αγωνιστική
  • 35.000 ποδοσφαιρικοί αγώνες αναλύονται κάθε χρονιά
  • 1.800 κινήσεις καταγράφονται σε κάθε παιχνίδι

 

penalty-kick-stats

Ο Fabregas ετοιμάζεται να εκτελέσει πέναλτι και το γραφικό που εμφανίζεται στην οθόνη μας ενημερώνει για τις... προτιμήσεις του. Αν έπαιζε και στα μάτριξ του γηπέδου, ο αντίπαλός τερματοφύλακας θα είχε κάθε λόγο να χαίρεται.

Πού χρησιμοποιούνται τα δεδομένα

Οι πελάτες της Opta είναι κυρίως τηλεοπτικά δίκτυα και εταιρείες στοιχημάτων. Τα πρώτα ενδιαφέρονται για τα στατιστικά και τα στοιχεία που μπορεί να δώσει η εταιρεία προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν σε εκπομπές και αφιερώματα, ενώ τα γραφεία και οι πλατφόρμες στοιχημάτων στο πλαίσιο του live betting. Πελάτες της Opta είναι και ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες που, φυσιολογικά, θέλουν στατιστικά για τα παιχνίδια τους ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον εκδηλώνουν και οι ίδιες οι ομάδες (Atletico Madrid, Dortmund, Arsenal, Roma, Chelsea κ.α.).

Εννοείται ότι όσα περισσότερα ή πιο εξειδικευμένα στοιχεία θέλει κάποιος, τόσα πιο πολλά θα πρέπει να καταβάλλει στην Opta. Η τελευταία πάντως δίνει αρκετά δεδομένα και facts δωρεάν μέσω του @OptaJoe, της… περσόνας της στο Twitter!

0 Comment