Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Φθόριο σε γαλαξία απόστασης 12 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη

Σε ένα γαλαξία, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 12 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη, οι επιστήμονες ανίχνευσαν φθόριο. Το χημικό στοιχείο, που εμπεριέχεται στα κόκκαλα και τα δόντια, εντοπίστηκε για πρώτη φορά σε έναν τόσο μακρινό γαλαξία που δημιουργεί νέα άστρα.

Συγκεκριμένα, η ομάδα του Μαξιμίλιεν Φράνκο από το βρετανικό Πανεπιστημίου του Χερτφορντσάιρ πραγματοποίησε την ανακάλυψη με το τηλεσκόπιο ALMA στη Χιλή. Όπως όλα τα χημικά στοιχεία, το φθόριο δημιουργείται μέσα στα άστρα, αλλά μέχρι σήμερα δεν ήταν γνωστό ακριβώς με ποιο τρόπο γίνεται η παραγωγή του. Όπως είπε ο Φράνκο, «όλοι ξέρουμε το φθόριο επειδή η οδοντόπαστα που χρησιμοποιούμε κάθε μέρα, το περιέχει. Όμως δεν ξέραμε καν ποιο είδος άστρων παράγει τη μεγαλύτερη ποσότητα φθορίου στο σύμπαν».

Τα συμπεράσματα της ανίχνευσης

Το φθόριο ανιχνεύθηκε με τη μορφή του φθοριούχου υδρογόνου σε μεγάλα νέφη αερίων στον μακρινό γαλαξία NGP-190387, σε μια εποχή που το σύμπαν είχε ηλικία μόνο 1,4 δισεκατομμυρίων ετών. Δηλαδή περίπου το 10% της σημερινής ηλικίας του. Με δεδομένο ότι τα άστρα εκτινάσσουν στο διάστημα τα χημικά στοιχεία που έχουν δημιουργήσει στον πυρήνα τους, όταν πια φθάσουν στο τέλος της ζωής τους, η νέα ανίχνευση σημαίνει ότι τα άστρα που δημιούργησαν το εν λόγω φθόριο στον συγκεκριμένο γαλαξία, πρέπει να είχαν ζήσει και πεθάνει σχετικά γρήγορα.

Εκτιμάται έτσι ότι οι πιθανότεροι παραγωγοί φθορίου στο σύμπαν είναι τα τεράστιας μάζας άστρα του τύπου Wolf-Rayet που ζουν μόνο λίγες εκατομμύρια χρόνια. «Δείξαμε ότι τα άστρα αυτά, που είναι ανάμεσα στα πιο μεγάλα και μπορούν να εκραγούν βίαια, καθώς φθάνουν στο τέρμα της ζωής τους, μας βοηθούν, κατά κάποιο τρόπο, να διατηρήσουμε την καλή υγεία των δοντιών μας», δήλωσε χιουμοριστικά ο Φράνκο.

Η ανακάλυψη φθορίου στον τόσο μακρινό στον χώρο και στον χρόνο γαλαξία NGP-190387 είναι μια από τις λίγες ανιχνεύσεις φθορίου πέρα από τον γαλαξία μας.

Διαβάστε επίσης: Στην επιφάνεια αστεροειδούς θα συντριβεί εσκεμμένα σκάφος της NASA (digitallife.gr)