BREAKING

Ο Νίκος Κοφόπουλος, Head Architect (RIBA) μας μιλάει για το «μέλλον» του smart living! (Συνέντευξη)

Η τεχνολογία βρίσκεται σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας μας… Από τον τρόπο που εργαζόμαστε μέχρι τον τρόπο που μετακινούμαστε, μέχρι την εκπαίδευση και το πως διασκεδάζουμε, η τεχνολογία βρίσκεται παντού και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μας. Εκτός από τα παραπάνω, τα τελευταία χρόνια η υψηλή τεχνολογία έχει αλλάξει τη μορφή ενός ακόμη κλάδου, καθώς έχει επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό τη μορφή του κατασκευαστικού και αρχιτεκτονικού κλάδου. Έννοιες όπως «smart home», «smart living», «safe home» κ.ά., έχουν μπει για τα καλά στο λεξιλόγιο μας, διαμορφώνοντας σημαντικά τις εξελίξεις στο αρχιτεκτονικό design, όσο και στο real state. Ο αρχιτέκτονας Νίκος Κοφόπουλος (Head Architect - RIBA) θέλησε να μας μιλήσει και να απαντήσει στα ερωτήματά μας, για τις τάσεις που πρόκειται να διαμορφώσουν το smart living, αναλύοντας παράλληλα τη δική του οπτική για το προς τα που πηγαίνουμε και ποιο είναι το «αύριο» στους κλάδους των κατασκευών και του Real Estate…  


D.L.: Πως διαμορφώνουν οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις τον κατασκευαστικό και αρχιτεκτονικό κλάδο;

N.K.: Αλήθεια είναι ότι ο Κατασκευαστικός και Αρχιτεκτονικός κλάδος έχουν μείνει αρκετά πίσω σε σχέση με τους υπόλοιπους (π.χ. αυτοκινητοβιομηχανία) στο θέμα της αξιοποίησης νέων τεχνολογιών καθώς η πρόοδος που έχει γίνει έως τώρα αφορά κυρίως την διευκόλυνση και την ψηφιοποίηση του σχεδιασμού παρά την κατασκευή καθαυτή. Παρόλα αυτά, ο σχεδιασμός είναι από τους τομείς της αρχιτεκτονικής που έχουν κάνει άλματα τις τελευταίες δεκαετίες. Πλέον το κάθε στοιχείο μιας κατασκευής μπορεί να σχεδιαστεί ψηφιακά, με τη χρήση χαρτιού να αποτελεί πλέον επιλογή και όχι ανάγκη. Με τον 2d και 3d ψηφιακό σχεδιασμό να είναι πια αρκετά προσβάσιμος οι έρευνες επικεντρώθηκαν στο φωτορεαλισμό αλλά και σε συνεργατικά εργαλεία τα οποία επιτρέπουν σε παραπάνω από έναν χρήστες να έχουν διάδραση με ένα ψηφιακό αρχείο ταυτόχρονα (BIM). Αυτή την τεχνολογία χρησιμοποιούν μεγάλες αρχιτεκτονικές ομάδες ανά τον κόσμο για την διαχείριση έργων μεγάλης κλίμακας.

D.L.: Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις/ τάσεις που διαμορφώνουν το smart living;

N.K.: To smart living, ως μια εκ των κορυφαίων τάσεων των τελευταίων χρόνων, έχει δικαιολογημένα τραβήξει την προσοχή του κοινού και της αγοράς. Έως τώρα γνωρίζαμε πως ‘’έξυπνες’’ συσκευές όπως ‘’εξυπνοι θερμοσίφωνες’’, ‘’έξυπνα κλιματιστικά’’ και ‘’έξυπνοι συναγερμοί’’ είναι αρκετές ώστε να κάνουν κάνουν το σπίτι μας ‘’smart home’’ και τον τρόπο ζωής μας ‘’smart living’’. Αυτό που ουσιαστικά αλλάζει χρησιμοποιώντας τις συσκευές αυτές είναι η διαχείρισή τους, η οποία μπορεί να γίνει εξ’ αποστάσεως και μέσω διαδικτύου. Με αυτό τον τρόπο ο χρήστης μπαίνει σε ένα σπίτι με ιδανική θερμοκρασία, έχοντας ήδη ζεστό νερό και όλα αυτά επειδή ρύθμισε τις συσκευές λίγο πρίν ξεκινήσει να γυρνάει στο σπίτι του. Η τεχνολογία όμως ποτέ δεν σταματά να προχωράει και γι’ αυτό το smart living εμπλουτίζεται όλο και περισσότερο με τον καιρό.

D.L.: Πόσο μακριά είναι τα ελληνικά ‘’έξυπνα σπίτια’’ από τα αντίστοιχα του εξωτερικού;

N.K.: Στην Ελλάδα η έννοια του ‘’έξυπνου’’ σπιτιού βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο. Παρόλα αυτά δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιλέγουν αυτή την καινοτομία για να αλλάξουν τη ζωή τους και ο αριθμός των χρηστών στη χώρα μας σταδιακά αυξάνεται. Φυσικά έχουμε δρόμο ακόμη μέχρι να φτάσουμε χώρες όπως η Δανία όπου το 23% των κατοίκων είναι smart home users ή την Ολλανδία όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 21%. Σε θέμα εξοπλισμού και ‘’έξυπνων τεχνολογιών’’ η Ελλάδα είναι αρκετά κοντά σε χώρες με μεγαλύτερη χρήση smart technology. Ως μία χώρα που πιο πολύ εισάγουμε τεχνολογία παρά εξάγουμε, είναι φυσικό να ακολουθούμε την υπάρχουσα τεχνογνωσία του εξωτερικού, γεγονός που μας κρατάει σε ένα καλό επίπεδο, χαμηλότερο όμως από αυτό των χωρών ‘’παραγωγών’’ τεχνολογίας.

D.L.: Τι προσφέρει η έξυπνη τεχνολογία σε ένα σπίτι; Ανεβάζει την αγοραστική αξία του ακινήτου…;

N.K.: Η έξυπνη τεχνολογία αναμφισβήτητα αποτελεί μια μεγάλη ποιοτική αναβάθμιση για το οποιοδήποτε ακίνητο. Μέσω αυτής ο χρήστης δύναται να αυτοματοποιήσει πολλές από τις δράσεις του και να κάνει την αλληλεπίδρασή του με τον χώρο που ζει εύκολη και γρήγορη. Φυσικά όλα αυτά συμβάλλουν στη δημιουργία του ιδανικού περιβάλλοντος κατοίκησης και κατ’ επέκταση στην βελτιστοποίηση της ζωής του ανθρώπου. Όπως είναι λογικό, όλα τα παραπάνω δικαιολογούν μια αύξηση στην τιμή του εκάστοτε ακινήτου είτε πρόκειται για ενοικίαση είτε για αγοραπωλησία.

D.L.: Ποιες διαφορές εντοπίζετε στα κριτήρια επιλογής ενός ακινήτου ανάμεσα σε Έλληνες και ξένους επενδυτές;

 N.K.: Είναι γεγονός πως Έλληνες και ξένοι βλέπουν την αγορά ενός ακινήτου από διαφορετική οπτική γωνία. Ο Έλληνας αγοραστής επιλέγει ακίνητο πολλές φορές με άξονα την γειτονιά που μεγάλωσε, την περιοχή που μένουν οι φίλοι και η οικογένειά του, το επίπεδο ζωής που θέλει να έχει και φυσικά το πόσο κοντά βρίσκεται στον εργασιακό του χώρο. Απο την άλλη υπάρχουν και οι Έλληνες που αγοράζουν ακίνητα καθαρά για επενδυτικό σκοπό και έτσι τα κριτήριά τους είναι λιγότερο συναισθηματικά και περισσότερο οικονομικά. Έτσι ακριβώς σκέφτεται και η μεγάλη πλειοψηφία των ξένων επενδυτών στην Ελλάδα. Για τους ξένους η χώρα μας αποτελεί επενδυτική ευκαιρία και έτσι επιλέγουν ακίνητα σύμφωνα με την οικονομική τους απόδοση, την πιθανή μελλοντική τους προοπτική και το επιχειρηματικό τους ρίσκο, το οποίο επιθυμούν να μηδενίσουν. Κοιτούν κυρίως περιοχές στα νότια των Αθηνών και στο Κέντρο, όπου ο τουρισμός ανθεί και το περιθώριο για κέρδος μεγαλώνει. Υπάρχει, επίσης, ένας αριθμός ξένων αγοραστών εκτός Ευρώπης που επιχειρούν οικονομικά στο ελληνικό real estate με σκοπό την απόκτηση golden visa. Τέλος, δεν είναι λίγοι οι ξένοι που αγοράζουν ακίνητα στην Ελλάδα με σκοπό τη μόνιμη εγκατάστασή τους εδώ. Τα κριτήρια επιλογής ακινήτου για αυτούς ομοιάζουν με εκείνα των Ελλήνων με τη διαφορά ότι ρίχνουν ιδιαίτερο βάρος στην τοποθεσία του ακινήτου σε σχέση με το σχολείο που θα φοιτήσουν τα παιδιά τους καθώς τα ξενόγλωσσα σχολεία δεν είναι πολλά και η μετακίνησή τους σε αυτά είναι ένα πρόβλημα που δεν θέλουν να έχουν.

0 Comment

Post a Comment

(required)
(required - never published nor shared)