BREAKING

0

Οι συσκευές που έγιναν πλατφόρμες

Όταν ακόμα τα κινητά τηλέφωνα ήταν ότι πιο «καυτό» και «σέξι» είχε να επιδείξει η τεχνολογία (δηλαδή πριν από καμιά δεκαριά-δεκαπενταριά χρόνια), η πίτα της αγοράς μοιράστηκε ανάμεσα σε ορισμένες εταιρείες. Εταιρείες που είχαν να επιδείξουν διαφορετικές συσκευές η καθεμία: Ericsson, Nokia, Siemens, Motorola κλπ. Αν υπήρχε κάτι που διαφοροποιούσε τις εταιρείες αυτές, ήταν οι συσκευές τις οποίες προσέφεραν στο κοινό. Διαφορετικό hardware, διαφορετικό software, διαφορετικές δυνατότητες, διαφορετικοί κόσμοι. Θαρρείς και ανάμεσά σε αυτές τις εταιρείες υπήρχαν τοίχοι που απέτρεπαν την παραμικρή επικοινωνία. Είχες Nokia; Πολύ ωραία. Ήσουν «απέναντι» σε ‘κείνον που είχε Siemens, Samsung, LG. Και ούτω καθ’ εξής.

Τα χρόνια πέρασαν, οι ισορροπίες στη βιομηχανία άλλαξαν και μαζί μ’ αυτές και η αντίληψη του ανταγωνισμού από τις εταιρείες. Η Nokia συνεχίζει να είναι ανταγωνίστρια της LG, της Samsung και της Sony Ericsson –πλέον- όμως αυτό δεν σημαίνει πως εξακολουθούν να μην υπάρχουν σημεία τομής ανάμεσά τους. Βλέπετε, μπορεί η ανταγωνιστικότητα ανάμεσα στις δύο εταιρείες να υπάρχει ακόμα, ωστόσο δεν είναι ακριβώς αυτές που ορίζουν πλέον τα δεδομένα. Όλες τους πια είναι υποχρεωμένες να «παίζουν μπάλα» σε ξένα «γήπεδα». Ποια είναι αυτά; Το γήπεδο του Android, το γήπεδο των Windows Mobile, το γήπεδο του Facebook και τόσα ακόμα…

Τα brand names παραμένουν κραταιά όμως έχει αλλάξει το μέσο: κάποτε μπορεί να έκανε κουμάντο η συσκευή, τώρα όμως τα ηνία έχει αναλάβει η πλατφόρμα. Δεν είναι τυχαίο που οι κολοσσοί του σήμερα στον χώρο της τεχνολογίας είναι εταιρείες που δεν ασχολούνται με την παραγωγή οποιουδήποτε φυσικού προϊόντος. Google, Facebook, Microsoft έχουν ως βασικό –ή και μόνο- αντικείμενο ενασχόλησής τους την ανάπτυξη λογισμικού, προγραμμάτων, υπηρεσιών και πλατφορμών-ομπρελών προκειμένου να προσεγγίσουν τους χρήστες από κάθε πλευρά, να τους δελεάσουν με τις προσφορές τους, να τους κάνουν πελάτες τους και εν συνεχεία να επηρεάσουν τις επιλογές τους: το tablet ή το κινητό που θα αγοράσουν, το κοινωνικό δίκτυο στο οποίο θα εγγραφούν, τη σύνδεση Internet που θα χρειαστούν.

Ο κύριος της φωτογραφίας δεν ασχολήθηκε με την κατασκευή gadgets. Δημιούργησε το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο και στα «εικοσικάτι» του πέρασε στην ιστορία.

Η μόνη που έχει ξεφύγει από την εξίσωση είναι η Apple η οποία ωστόσο αφ’ ενός δεν ασχολείται με την παραγωγή προϊόντων αλλά status symbols και αφ’ ετέρου χρειάστηκε να δημιουργήσει το δικό της «οικοσύστημα» προκειμένου να κρατήσει «πιστούς» τους πελάτες της και να προσελκύσει και άλλους, καινούριους. Εν τέλει έφτασε να είναι ένα από τα πλέον ισχυρά brands παγκοσμίως γιατί όταν οι υπόλοιπες εταιρείες-κολοσσοί διαπραγματεύονταν συμφωνίες κάμποσων δισ. εκείνη προχωρούσε μόνη της έχοντας και το software, και το hardware. Και το καρπούζι, και το μαχαίρι δηλαδή. Εν τέλει και κρίνοντας εκ του αποτελέσματος μπορούμε να πούμε ότι μια χαρά τα κατάφερε.

Η επιτυχία της Apple βέβαια δεν μπορεί να ακυρώσει τον κανόνα που εξηγήσαμε νωρίτερα: αυτές που κινούν τα νήματα πλέον είναι οι πλατφόρμες. Στον ρυθμό τους χορεύει το hardware και με το cloud να κερδίζει διαρκώς έδαφος, οι ενδείξεις λένε ότι θα συνεχίσει να το κάνει για κάμποσο καιρό ακόμα…

 

0 Comment