Η αγορά των TVs αλλά και των smart speakers ήταν ένα από τα θέματα που μας απασχόλησαν κατά τη διάρκεια της IFA Global Press Conference 2019, που διεξήχθη πριν μερικές μέρες στην Ισπανία. Χάρη στα στατιστικά στοιχεία που συνέλεξε και μας παρουσίασε η γνωστή IHS Markit, έγιναν σαφείς οι τρέχουσες τάσεις της αγοράς, όπως η κυριαρχία των 4Κ τηλεοράσεων αλλά και η έλευση του 8Κ που είναι πιο κοντά απ’όσο νομίζατε!
Την παρουσίαση πραγματοποίησε η κα.Maria Rua Aguete, Executive Director & Technology Fellow της εταιρείας, ξεκινώντας με τα ποσοστά διείσδυσης των 4K τηλεοράσεων, που ολοένα και αυξάνονται. Κατά το 4ο τρίμηνο του 2018, σχεδόν το 63% των πωλήσεων TVs στην Δυτική Ευρώπη ήταν 4K, ποσοστό υψηλότερο από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, καθώς η Κίνα ακολούθησε με 60%, όπως και η Β.Αμερική. Απογοητευτικά χαμηλότερη είναι η διείσδυση στην Ανατολική Ευρώπη, όμως, μη ξεπερνώντας το 48%, ενώ η Ασία (πλην της Κίνας) βρίσκεται στην τελευταία θέση με 21-22%. Η τάση είναι σαφώς ανοδική, ωστόσο και οι 4Κ τηλεοράσεις σύντομα θα κυριαρχήσουν καθολικά στην αγορά, ανοίγοντας το δρόμο για τις 8Κ.
Σύμμαχοι στην προσπάθεια είναι και οι πάροχοι UHD περιεχομένου καθώς πάνω από 46 τηλεοπτικά κανάλια εκπέμπουν σε υψηλή ανάλυση στη Δ.Ευρώπη, με την Αν.Ευρώπη να έρχεται 2η παγκοσμίως (28 κανάλια). Παράλληλα, μεγάλη άνοδο της τάξης του 25% σημείωσαν οι διαθέσιμοι UHD τίτλοι στο Netflix, ενώ “εκτοξεύθηκαν” και στην πλατφόρμα της Amazon (+346%).
Η Κίνα παραμένει, πάντως, η μεγαλύτερη αγορά 4Κ τηλεοράσεων παγκοσμίως με πάνω από 28 εκατομμύρια πωληθέντα τεμάχια, ακολουθούμενη από τη Β.Αμερική και τη Δ.Ευρώπη. Διαρκώς μεγαλώνουν και οι διαστάσεις των τηλεοράσεων που προτιμούν οι χρήστες, με τις 55″ να σημειώνουν μεγάλη επιτυχία στην Ευρώπη, ενώ σημαντική άνοδος των πωλήσεων αναμένεται στην Ιαπωνία, εν όψει των Ολυμπιακών του 2020 στο Τόκυο.
Όσο για το 8Κ, μπορεί να φαντάζει ακόμα πολύ μακριά, αλλά είναι εδώ και… πλησιάζει! Συνολικά 18.600 8Κ τηλεοράσεις πωλήθηκαν μέσα στο 2018, με το μεγαλύτερο ποσοστό τους να βρίσκεται στην Κίνα, αλλά θα χρειαστεί να παρέλθει το 2020 για να φτάσουμε το 1 εκ. τεμάχια και το 2023 για να ξεπεράσουμε τα 6 εκ. τεμάχια. Ακομή και τότε, το ποσοστό διείσδυσης των 8Κ τηλεοράσεων θα είναι πολύ μικρό, σε μικρά, μονοψήφια νούμερα.
Σύμφωνα με έρευνα της IHS Markit στην Αγγλία, οι 4Κ δυνατότητες μιας τηλεόρασης είναι ο 4ος, κατά σειρά, παράγοντας που λαμβάνουν υπόψιν οι υποψήφιοι αγοραστές. Το σημαντικότερο γι’αυτούς είναι να έχει Smart δυνατότητες και συνδεσιμότητα στο Internet, έπειτα το να έχει μεγάλη διαγώνιο και τρίτον, να είναι energy efficient, ενώ στην 5η θέση βρίσκεται η “ισχύς” του brand name της. Μάλιστα, οι άντρες δείχνουν να ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο για το αν είναι 4Κ μια τηλεόραση (σχεδόν σε ποσοστό 70%) σε σύγκριση με τις γυναίκες (λίγο πάνω από 30%).
Τέλος, η παρουσίαση περιελάμβανε ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία για τους digital assistants και κατ’επέκταση, τα smart speakers που είναι μια ανερχόμενη κατηγορία προϊόντων. Από τα δεδομένα γίνεται εμφανές πως οι χρήστες θέλουν οι διάφορες smart συσκευές τους να “συνεργάζονται” μεταξύ τους ακόμα κι αν έχουν διαφορετικό κατασκευαστή ή λειτουργικό σύστημα, ενώ η Alexa της Amazon, παρ΄ότι βρίσκεται σε σχετικά λίγες συσκευές, παρουσιάζει υψηλά ποσοστά χρήσης από τους κατόχους τους. Και όσον αφορά τα smart speakers, το Amazon Echo τα πάει ακόμα καλύτερα με πάνω από 80 εκατομμύρια πωλήσεις συνολικά, αφήνοντας στη 2η θέση το Google Home με περίπου 45 εκατομμύρια και έχοντας σαφώς υψηλότερο ρυθμό ανόδου. Αντίθετα, το HomePod της Apple βρίσκεται σε σχεδόν 5 εκατομμύρια σπίτια, παρουσιάζοντας μικρή ανοδική τάση.
Και πως χρησιμοποιούν όλα αυτά τα smart speakers οι χρήστες τους; Πάνω από το 50% τους απευθύνουν ερωτήσεις και φυσικά αναμένουν απαντήσεις, το 43-44% θέλουν να μαθαίνουν ειδήσεις και πληροφορίες για τον καιρό ενώ το 33-34% τα χρησιμοποιούν για υπενθυμίσεις/αφυπνίσεις. Λίγο πάνω από το 30% των χρηστών πραγματοποιούν κλήσεις ή στέλνουν μηνύματα μέσω αυτών, το 28% αναζητούν και αναπαράγουν μουσική online, το 16% ελέγχει άλλες smart συσκευές του σπιτιού και το 15% πραγματοποιεί αγορές, ελάχιστα περισσότεροι απ’όσους αναζητούν και αναπαράγουν βίντεο μέσω του smart speaker τους.