BREAKING

0

Πως αντιλαμβάνονται οι Έλληνες την AI; Μια ξεχωριστή έρευνα από την Accenture και τη Microsoft στο πλαίσιο του Microsoft Summit 2019!

Σε άνοδο του ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 195 δις. δολάρια, στα επόμενα 15 χρόνια (2020 – 2035) δύναται να οδηγήσει σωρευτικά η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) λειτουργώντας ως μοχλός ανάπτυξης. Ωστόσο, οι Έλληνες εμφανίζονται επιφυλακτικοί, αν και θετικά προσκείμενοι, ως προς τη τεχνολογία ΑΙ, ενώ οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί πιστεύουν στη δυναμική του ΑΙ ως καταλύτη αλλαγής και επίτευξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, αλλά είναι διστακτικοί στην ενσωμάτωσή του, εστιάζοντας σε πιλοτικά προγράμματα περιορισμένης κλίμακας. Τα παραπάνω αποτελούν τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης που εκπόνησε η Accenture σε συνεργασία με τη Microsoft υπό τον τίτλο «Greece: With an AI to the Future» και η οποία παρουσιάστηκε χθες στο πλαίσιο του 4ου Microsoft Summit, στην Κεντρική Λυρική Σκηνή του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Στόχος της μελέτης ήταν να αποτυπώσει το βαθμό εξοικείωσης πολιτών και οργανισμών με την Τεχνητή Νοημοσύνη, το βαθμό ενσωμάτωσής της στη χώρα μας, αλλά και τη δυναμική που μπορεί να προσδώσει στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Βάσει οικονομετρικών μοντέλων, η μελέτη δείχνει ότι η προαναφερόμενη αύξηση στο ΑΕΠ θα σημειωθεί κυρίως ως απόρροια της «έξυπνης αυτοματοποίησης» και της «ενδυνάμωσης του ανθρώπινου δυναμικού και του κεφαλαίου». Συγκεκριμένα, η ελληνική οικονομία θα ενισχυθεί τα 15 αυτά χρόνια με επιπλέον 79 δις. δολάρια, χάρη στις δυνατότητες που συνεπάγεται η έξυπνη αυτοματοποίηση. Την ίδια στιγμή, η Τεχνητή Νοημοσύνη αναμένεται να δώσει την ευκαιρία στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας και το κεφάλαιο να γίνουν πιο αποδοτικά, οδηγώντας στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 88 δις. δολάρια αθροιστικά. Ακόμη, εκτιμάται ότι η καινοτομία, η οποία αναμένεται να τονωθεί χάρη στις τεχνολογίες ΑΙ, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας κατά 29 δις. δολάρια, τα επόμενα 15 χρόνια.

Από τη σκηνή του Microsoft Summit, η διευθύνουσα σύμβουλος της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας, Πέγκυ Αντωνάκου, μίλησε για τη στρατηγική σημασία του ΑΙ στην ανάπτυξη της κοινωνίας και για τις ευκαιρίες που ανοίγονται σήμερα στη χώρα μας. Η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της μελέτης έγινε από τον Δρ. Γιωργή Κριτσωτάκι, επικεφαλής συμβουλευτικών υπηρεσιών της Accenture στην Ελλάδα για τους τομείς Τηλεπικοινωνιών, Media και Τεχνολογίας, ο οποίος δήλωσε «Η Τεχνητή νοημοσύνη δεν αποτελεί πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά καθημερινή πραγματικότητα. Η χώρα μας οφείλει και πρέπει να αξιοποιήσει τη δυναμική που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, γεγονός το οποίο προϋποθέτει τον ανοιχτό διάλογο και τη συνεργασία μεταξύ των φορέων χάραξης πολιτικής, των επιχειρήσεων και των πολιτών».

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, η προοπτική ενός μέλλοντος με κεντρικό άξονα το ΑΙ, συναρπάζει τους Έλληνες, ωστόσο προκαλεί ταυτόχρονα προβληματισμό. Οι πολίτες έχουν μια καλή αντίληψη για το AI, με ποσοστό 65% να συσχετίζει ως πρώτη σκέψη τον όρο με εφαρμογές, όπως chatbots, digital assistants και ρομπότ, ενώ μόλις 2% του πληθυσμού δηλώνει άγνοια. Ένας στους δύο ερωτηθέντες (56%) ενστερνίζεται την άποψη ότι το ΑΙ θα επιφέρει σημαντικά οφέλη στην κοινωνία, ενώ μεγάλο ποσοστό αναγνωρίζει τα προφανή οφέλη, σε κλάδους όπως η ιατρική και οι επιστήμες. Παρόλα αυτά ο φόβος του αγνώστου, του νέου και η αβεβαιότητα που συνεπάγεται κάνουν τους Έλληνες να αισθάνονται μπερδεμένοι και προβληματισμένοι.

Ως αποτέλεσμα αυτού του παραδόξου, οι Έλληνες ενώ θα εμπιστευόντουσαν τις τεχνολογίες ΑΙ για εφαρμογές Οικιακής Κατανάλωσης Ενέργειας (84%), Οικιακής Ασφάλειας (84%) και Παρακολούθησης Υγείας (69%), είναι δύσπιστοι σε ότι αφορά εφαρμογές για τη Διαχείριση Οικονομικών (58%), την Ασφάλεια Παιδιών (58%) και την Αυτόνομη Οδήγηση (57%). Ανεξάρτητα από τις εφαρμογές, ένα ποσοστό 64% δηλώνει ότι δε θα εμπιστεύονταν πλήρως τις τεχνολογίες ΑΙ, χωρίς τη δυνατότητα ελέγχου και παρέμβασης από ανθρώπους.

Παρόμοια είναι και η αντιμετώπιση του ΑΙ από ηγετικά στελέχη επιχειρήσεων στην Ελλάδα, τα οποία ενώ αναγνωρίζουν τη δυναμική της Τεχνητής Νοημοσύνης, είναι διστακτικοί στο να επενδύσουν συστηματικά. Το 85% των ερωτηθέντων στελεχών πιστεύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και επιχειρηματικών ιδεών. Την ίδια στιγμή, 7 στους 10 (73%) προβλέπουν ότι το ΑΙ θα αλλάξει τη φύση του ανταγωνισμού τα επόμενα 3 χρόνια, προκαλώντας ισχυρές μεταβολές στην αγορά. Το ίδιο περίπου ποσοστό (71%) εκφράζει την αγωνία ότι εάν η εταιρεία τους δεν αξιοποιήσει συστηματικά τις δυνατότητες που προσφέρει το ΑΙ, θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα ισχυρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα.

Ωστόσο, ενώ οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα θεωρούν το ΑΙ ως «καταλύτη αλλαγής», φαίνονται μάλλον διστακτικές στο να επενδύσουν αυτή τη στιγμή στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Συγκεκριμένα, το 54% των στελεχών αισθάνεται ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς, θεωρώντας ότι το ΑΙ βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, οπότε προτιμά να περιμένει έως ότου ωριμάσουν οι σχετικές τεχνολογίες και συνθήκες. Πολύ μικρός αριθμός επιχειρήσεων (3%) έχει υλοποιήσει ολοκληρωμένα προγράμματα ΑΙ σε σχέση με το 45% των επιχειρήσεων από το αντίστοιχο παγκόσμιο δείγμα. Ωστόσο, ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι 23% των επιχειρήσεων βρίσκεται σε αρχικά στάδια επενδύσεων επάνω στο ΑΙ, ενώ 37% πειραματίζεται με διάφορες πιλοτικές εφαρμογές. Οι τρεις βασικότεροι λόγοι που εξηγούν την αδράνεια των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τις απόψεις των στελεχών, είναι η έλλειψη ΑΙ δεξιοτήτων (69%), η ασυμβατότητα με τα παραδοσιακά-legacy συστήματα των επιχειρήσεων (57%) καθώς και η ποιότητα των δεδομένων (37%).

Κύριοι τομείς εφαρμογής των πρωτοβουλιών ΑΙ αναμένεται να είναι σε ΙΤ, Marketing, Πωλήσεις και Operations, ενώ τα βασικά οφέλη από την υλοποίηση τέτοιων λύσεων σχετίζονται με τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών, το μετασχηματισμό προϊόντων και υπηρεσιών, τη βελτίωση των σχέσεων με τους πελάτες (customer engagement) και την ενδυνάμωση του προσωπικού.

Προτεινόμενες Δράσεις

Σύμφωνα με την ανάλυση της Accenture η συζήτηση γύρω από το ΑΙ και τις προοπτικές του είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Για να μην χαθεί η δυναμική, οι φορείς χάραξης πολιτικής (policy makers) και τα ηγετικά στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου οφείλουν να δουλέψουν μαζί, προκειμένου να ξεκλειδώσουν την αξία που φέρνει το ΑΙ στην καθημερινή ζωή και τις επιχειρήσεις, για ένα βιώσιμο και συναρπαστικό μέλλον. Συγκεκριμένα, οι φορείς χάραξης πολιτικής πρέπει να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που συνεπάγεται η Τεχνητή Νοημοσύνη, σε οργανωτική, τεχνολογική, πολιτική, ηθική και κοινωνική διάσταση. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να εστιάσουν στην:

  • Επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας
  • Προετοιμασία της νέας γενιάς για την εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης
  • Ανάπτυξη κώδικα δεοντολογίας για την Τεχνητή Νοημοσύνη
  • Εφαρμογή πολιτικών και δράσεων ένταξης και συνολικής προόδου

Παράλληλα, οι επικεφαλής των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως κλάδου, θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα στη συστηματική επένδυση και εφαρμογή των τεχνολογιών AI συνολικά στους οργανισμούς τους, το οποίο απαιτεί πρωτοβουλίες όπως:

  • Μετάβαση από την απλή αυτοματοποίηση προς την ολιστική αξιοποίηση του ΑΙ και της καινοτομίας
  • Διαρκής πειραματισμός με τεχνολογίες ΑΙ
  • Πλήρης αξιοποίηση των δεδομένων
  • Ανασχεδιασμός της φύσης της εργασίας
  • Ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (new-skilling) σε όλα τα επίπεδα της επιχείρησης για την αποδοτικότερη συνεργασία με τις έξυπνες μηχανές

0 Comment