Η αλματώδης ανάπτυξη του μοντέλου “οτιδήποτε ως υπηρεσία” (anything-as-a-service – XaaS) αποτυπώνεται στην πρόσφατη έκθεση της EY, η οποία κατέγραψε τις απόψεις 1.200 οργανισμών για να μετρήσει τις τάσεις υιοθέτησης του XaaS σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Σύμφωνα με την έρευνα, περισσότερες από τις μισές (54%) επιχειρήσεις δηλώνουν ότι είναι έτοιμες να υιοθετήσουν το XaaS σήμερα, ενώ ο αριθμός εκείνων, που δεν είναι, έχει μειωθεί σημαντικά από 13% που ήταν το 2019 σε μόλις 2%.
Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έντονη αισιοδοξία σχετικά με τον οικονομικό αντίκτυπο του XaaS καθως το 67% αναφέρει ότι, στο θετικό σενάριο, το XaaS θα αποφέρει οικονομικό όφελος εκατοντάδες εκατομμυρίων δολαρίων μέσα στα επόμενα τρία χρόνια. Μάλιστα, το 21% αναμένει οικονομικό όφελος που υπερβαίνει το $1 δισ.
Επιπλέον, το 66% πιστεύει ότι η αποτίμησή τους θα αυξηθεί κατά 50%, εάν μεταβούν στο μοντέλο XaaS. Συνολικά, το ποσοστό των επιχειρήσεων, που παράγουν περισσότερο από το 80% των εσόδων τους από το XaaS, αναμένεται να αυξηθεί από 3% σήμερα, σε 19% σε τρία έως πέντε χρόνια.
Την πρωτοκαθεδρία ο κλάδος της τεχνολογίας
Στην εντυπωσιακή στροφή προς το XaaS προηγούνται τρεις τεχνολογικοί τομείς: εταιρείες παροχής λογισμικού, πάροχοι πλατφορμών και οι ψηφιακές υπηρεσίες. Σε αυτούς τους βασικούς τομείς, το 16% δηλώνει “εξαιρετικά έτοιμο” για τη μετάβαση στο XaaS, έναντι 5% για άλλους τομείς.
Πέρα από τις πιο παραδοσιακές επιχειρήσεις τεχνολογίας, υπάρχουν ορισμένοι τομείς, που αναμένεται να ηγηθούν ενός δεύτερου κύματος μετατόπισης στο XaaS. Μεταξύ αυτών, οι επιστήμες υγείας/παροχής υγειονομικής περίθαλψης (τρίτη θέση) και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων (τέταρτη θέση) κατατάσσονται στους πέντε κορυφαίους τομείς, όπου οι εταιρείες έχουν ολοκληρώσει τον μετασχηματισμό τους σε XaaS.
Σε αναζήτηση νέων μοντέλων τιμολόγησης
Καθώς η αγορά ωριμάζει με αυτούς τους ταχείς ρυθμούς, οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο από τις βασικές συνδρομές σε μοντέλα με βάση την κατανάλωση και την τιμολόγηση βάσει αποτελεσμάτων.
Ενώ το 60% όλων των οργανισμών, που συμμετείχαν στην έρευνα, χρησιμοποιεί συνδρομητικά μοντέλα για να χρεώσει τις υπηρεσίες XaaS, το 52% σκοπεύει να στραφεί σε μοντέλα τιμολόγησης βάσει κατανάλωσης τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια – κυρίως λόγω της ελκυστικότητας μιας πιο προβλέψιμης ροής εσόδων. Η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει σε αλλαγή προτεραιοτήτων για τις επιχειρήσεις σε όλους τους κλάδους. Το 2019, οι κύριες προκλήσεις για τον μετασχηματισμό XaaS ήταν η πρόταση προστιθέμενης αξίας (value proposition) και ο καθορισμός λύσεων. Σήμερα, τα μεγαλύτερα εμπόδια σχετίζονται με τη δημιουργία ολοκληρωμένων στρατηγικών προϊόντων και το λανσάρισμα των προϊόντων και υπηρεσιών XaaS στην αγορά.