Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Το ηφαίστειο της Σαντορίνης φαίνεται περισσότερο «δραστήριο» απ’ ότι συνήθως

Μία έρευνα επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ήρθε στο φως, που αφορά την παρατήρηση της συμπεριφοράς του ηφαιστείου της Σαντορίνης. Οι επιστήμονες του πανεπιστημίου της Μεγάλης Βρετανίας χρησιμοποίησαν δορυφορικές εικόνες ραντάρ και GPS για να εντοπίσουν την κίνηση των πετρωμάτων και του μάγματος, κάτω από την Καλντέρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξαν λοιπόν και δημοσιεύονται στο Nature Geoscience, ένα τεράστιο «μπαλόνι» μάγματος έχει δημιουργηθεί κάτω από το νησί της Σαντορίνης. Τόσο τεράστιο που έχει «σπρώξει» το νησί προς τα πάνω κατά 14 ολόκληρα εκατοστά, από τον Ιανουάριο του 2011 έως και τον περασμένο Απρίλιο. Αποτέλεσμα της συσσώρευσης μάγματος είναι και η αυξημένη σεισμική δραστηριότητα, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα της Daily Mail.

To σπήλαιο μάγματος κάτω από την επιφάνεια του νησιού της Σαντορίνης δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Μιλάμε άλλωστε για ένα καθ’ όλα ενεργό ηφαίστειο. Αυτό που παρατήρησαν οι επιστήμονες και δημοσιεύουν είναι πως η χωρητικότητά του αυξήθηκε κατά 10 με 20 εκατομμύρια κυβικά μέτρα κατά την διάρκεια της διεξαγωγής της έρευνας. Κι αν θέλουμε να το μεταφράσουμε αυτό σε κάτι απτό, είναι 15 φορές το μέγεθος του Ολυμπιακού Σταδίου του Λονδίνου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των επιστημόνων, η συγκέντρωση μάγματος στο υπόγειο σπήλαιο που παρατηρούν με τις δορυφορικές εικόνες και τη χρήση GPS, μέσα σε 14 μήνες, είναι ανάλογη με την συγκέντρωση που είχε παρατηρηθεί τα τελευταία 20-30 χρόνια.

Οι επιστήμονες που δημοσίευσαν την μελέτη τους, δεν κάνουν λόγο για επικείμενη έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης. Κάνουν λόγο όμως για την πρόκληση να επιβεβαιώσουν με την μέθοδο που χρησιμοποίησαν, όλα όσα γνωρίζουν για ένα από τα λίγα ενεργά ηφαίστεια σε όλο τον κόσμο, για το οποίο υπάρχουν τόσες ιστορικές καταγραφές. Το έργο των γεωλόγων και ηφαιστειολόγων από τα πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Μπρίστολ, βοηθούν τοπικοί ξεναγοί αλλά και κάτοικοι του νησιού, που αναφέρουν τις σεισμικές δονήσεις αλλά και τις αλλαγές στον αέρα από την έκλυση αερίων.

Πηγή: Nature Geoscience, The Daily Mail