12.4 C
Athens
Τρίτη, 19 Μαρτίου, 2024
More

    SOCIAL MEDIA MANAGEMENT: Απλά «μια ατάκα και μια φωτογραφία»;

    Του Αρσένη Πασχόπουλου – Managing Partner – Just Online digital agency

    Παρ’ ότι με το πέρασμα των ετών τα social media έχουν αποδείξει την αξία τους ως εργαλείο προώθησης και πωλήσεων, υπάρχουν ακόμη επιχειρηματίες οι οποίοι τα αντιμετωπίζουν ως ένα εργαλείο, μια διαδικασία και μια πρακτική που μπορεί να γίνει “στο πόδι” και από τον οποιονδήποτε.

    Το κλασικό που ακούμε είναι το “θα βάλω την κοπέλα στη γραμματεία να τα χειρίζεται” ή το “έλα μωρέ, τα social είναι μία ατάκα και μία φωτογραφία, σιγά μην πληρώσω διαφημιστική”.

    Την δεύτερη ειδικά ατάκα την άκουσα πριν από 6-7 χρόνια από έναν πελάτη, σαν νοοτροπία όμως υπάρχει δυστυχώς ακόμα.

    Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

    · Τι παραπάνω από μια ατάκα και μια φωτογραφία απαιτεί η σωστή χρήση των social media ώστε να φέρουν επιχειρηματικά αποτελέσματα;

    Κρατήσου, ξεκινάμε!

    Το πρώτο βήμα, μιας και είμαστε στο χώρο των επιχειρήσεων, είναι να μπουν στόχοι.

    Όταν ξεκινάς social media πρέπει να ξέρεις ποιους στόχους θέλεις να καταφέρεις: πωλήσεις, επισκεψιμότητα στο site, περισσότερη αναγνωρισιμότητα, υποστήριξη πελατών είναι κάποιοι στόχοι που μπορεί να θέλει να πετύχει μια επιχείρηση.

    Το δεύτερο βήμα είναι ότι θα πρέπει να επιλέξεις πώς θα μετράς αυτούς τους στόχους, την επιτυχία, τα KPIs (key performance indicators), και γενικότερα την απόδοση ώστε κάθε μήνα να ξέρεις τέλος πάντων αυτά τα social media τι σου δίνουν και πόσο κοντά σε φέρνουν στην επίτευξη των στόχων.

    Το τρίτο βήμα είναι να προβλέψεις κάποιες δυσκολίες, όπως για παράδειγμα: θα μπορείς να δημιουργείς υλικό; θα είναι εύκολο να το φτιάξεις μόνος σου; θα πρέπει να βρεις κάποιον εξωτερικό συνεργάτη; Αυτό, πίστεψέ με, είναι το νούμερο ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις: πώς θα δημιουργήσω υλικό, ποιος θα μου το φτιάξει, τι υλικό θα είναι αυτό… Και φυσικά θα πρέπει να βρεις λύση σε αυτά τα προβλήματα, παίρνοντας τις ανάλογες αποφάσεις.

    Το τέταρτο βήμα είναι να δεις τι κάνει ο ανταγωνισμός: είναι έντονος μέσα στα social; πόσο συχνά ποστάρει; τι αρέσει στον κόσμο; τι διαφήμιση κάνει και πόσο συχνά;

    Το πέμπτο και σημαντικότερο βήμα είναι να βρείς τα δικά σου δυνατά και αδύνατα σημεία: τι είναι αυτό που θα σε κάνει να ξεχωρίσεις; πώς θέλεις να σε θυμάται ο καταναλωτής που θα σε δει στα social media; πως θα εντυπωθείς στο μυαλό του; με ποια ταυτότητα.

    Το έκτο βήμα είναι να πρέπει να μαζέψεις το υλικό με το οποίο θα δημιουργήσεις περιεχόμενο. Αυτό το υλικό θα πρέπει να δημιουργεί μια εικόνα η οποία θα “μεταφέρει” τα δυνατά σου σημεία που λέγαμε παραπάνω.

    Είναι όλα αυτά τα στοιχεία που θα σε κάνουν να φτιάξεις τη δικιά σου φωνή και να κάνεις το περιβόητο branding για να μπορέσεις να ξεχωρίσεις από τον ανταγωνισμό, να είσαι το πράσινο μήλο μέσα σε όλα τα κόκκινα μήλα.

    Το έβδομο βήμα είναι να επιλέξεις ποια social media πρέπει να χρησιμοποιήσεις. Ακούω από διαφόρους να λένε “δεν θα χρησιμοποιήσουμε δηλαδή και το Τik Tok”; Δεν είναι σίγουρο γιατί, μια εταιρεία μπορεί να πρέπει να το χρησιμοποιήσει και να έχει αργήσει να το χρησιμοποιήσει, ενω μία άλλη εταιρεία να μην πρέπει να το χρησιμοποιήσει. Έχει να κάνει με το που βρίσκεται το κοινό σου, τι εικόνα θέλεις να περάσεις και τι υλικό μπορείς να δημιουργήσεις…

    Αναρωτιέσαι μήπως “Και πως εγώ θα ξέρω ποιο είναι το κοινό μου; τι είναι αυτό πρέπει να κάνω”;

    Το κοινό σου, αν είσαι μία εταιρεία η οποία υπάρχει κάποιο χρονικό διάστημα το ορίζεις με βάση το marketing plan που έχει φτιάξει και λες ότι εγώ πουλάω αυτό το προϊόν ή αυτή την υπηρεσία και στοχεύω σε αυτό το κοινό.

    Όμως μπορείς να το βρεις και από μηχανισμούς που υπάρχουν και σου βγάζουν τις αναζητήσεις που κάνει ο κόσμος στα social media ή τα ενδιαφέροντα που έχει, ή το ποιος συχνάζει και έχει διάδραση με τα social media του ανταγωνιστή σου, και έτσι μπορείς να βρεις / οριοθετήσεις ποιο είναι το κοινό σου.

    Γιατί πολλές φορές νομίζουμε ότι το κοινό μας είναι γυναίκες 15 έως 25 και ανακαλύπτουμε ότι το κοινό μας είναι και γυναίκες 35 με 40.

    Η παραπάνω διαδικασία – το όγδοο βήμα – λέγεται δημιουργία buyer personas: groups πιθανών πελατών σου τα οποία έχουν κάποια συγκεκριμένα και διακριτά χαρακτηριστικά.

    Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Το υλικό για κάθε buyer persona πρέπει να είναι διαφορετικό και ίσως να πρέπει να χρησιμοποιείς και διαφορετικά μέσα. Για παράδειγμα, για προσεγγίσεις κοινό μικρότερης ηλικίας θα χρησιμοποιήσεις TikTok και Instagram. Για να προσεγγίσεις μεγαλύτερο κοινό θα χρησιμοποιήσεις Youtube και Facebook (καλά, το YouTube είναι μία εξαίρεση γιατί είναι ένα μέσο το οποίο απευθύνεται σταθερά και μόνιμα σε όλες τις ηλικίες – κλείνω την παρένθεση) και ανάλογα να προσαρμόζεις και τα posts που φτιάχνεις για το κάθε μέσο.

    Σε έπεισα πως τα social media είναι μακράν από το να είναι μια ατάκα και μία φωτογραφία;

    Δεν έχω τελειώσει ακόμη!

    Το ένατο βήμα είναι η διαφήμιση αυτών των posts και η διαφήμιση γενικότερα.

    Το δέκατο βήμα είναι η παρακολούθηση των αντιδράσεων του κοινού: τι αρέσει στο κοινό στα δικά μας social, σε τι κάνει like, comment, αλλά και απαντήσεις στα σχόλια (και όχι μόνο στα αρνητικά αλλά και στα θετικά), και η παρακολούθηση και απόδοση των διαφημίσεων.

    Και εννοείται όλο αυτό θα το δέσουμε στο τέλος κάθε μήνα με ένα ωραίο report – το εντέκατο βήμα – για να πούμε ποιες κινήσεις έγιναν, ποιους στόχους πετύχαμε ή πόσο μακριά είμαστε από την επίτευξή τους.

    Όλα τα παραπάνω πρέπει να τα κάνεις για κάθε ένα από τα social media στα οποία βρίσκεται η παρουσία της εταιρίας σου.

    Για να μην χαθείς χρειάζεται πρόγραμμα.

    Ας μην ξεχνάμε πως τα social δεν είναι μόνο τα posts, είναι και η διαφήμιση είναι και το community management είναι και διαχείριση influencers, είναι και η διαχείριση κρίσεων, η παρακολούθηση ανταγωνισμού, τα νέα εργαλεία και η κατάργηση κάποιων, τα οποία δεν τα έχουμε αναφέρει καν στην κουβέντα μας (είναι τα βήματα, 12, 13, ….).

    Οπότε θέλεις σίγουρα προγραμματισμό, και το πρόγραμμα να βγαίνει με βάση το κοινό που θες να προσεγγίσεις και το περιεχόμενο που θέλεις να δώσεις και – όλα αυτά – κάτω από το πρίσμα των στόχων που έχεις βάλει.

    Άρα ή θα το κάνεις με κάποιον εξωτερικό συνεργάτη ή θα το κάνεις και in-house ανάλογα με τις ανάγκες σου και τον όγκο των δεδομένων και των αριθμό των social media που θέλεις να χρησιμοποιήσεις.

    Το σίγουρο όμως είναι πως αν μείνεις στο να αναρτάς μια ατάκα και μια φωτογραφία θα αναρωτιέσαι γιατί τα social media δεν έχουν αποτέλεσμα… για σένα!

    Διαβάστε επίσης:

    Ελένη Σαραντάκη
    Ελένη Σαραντάκη
    Η Ελένη Σαραντάκη είναι δημοσιογράφος και εκπαιδευτικός με πολυετή εμπειρία στο χώρο του τεχνολογικού και τουριστικού ρεπορτάζ. Έχει συνεργαστεί με ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ως αρθρογράφος, ενώ σήμερα είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Greek Hotelier και editor στο τεχνολογικό site Digital Life.

    Related Articles

    Stay Connected

    45,800ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    6,126ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
    14,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής


    Latest Articles