13.7 C
Athens
Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024
More

    2 χρόνια χωρίς τον Steve Jobs και η Apple δεν είναι αυτό που ήταν (Άποψη)

    Σαν σήμερα, το 2011, ανακοινώθηκε ο θάνατος του Steve Jobs. Τα ξημερώματα της 6ης Οκτωβρίου 2011 για την Ελλάδα, βράδυ της 5ης Οκτωβρίου για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Τότε, νωρίς το πρωί, διαβάζαμε μουδιασμένοι γι αυτό που από καιρό περιμέναμε, εφόσον είχαν γίνει περισσότερο από γνωστές οι λεπτομέρειες για την υγεία του «star» της τεχνολογίας. Λεπτομέρειες που είχαν καταντήσει ενοχλητικά αδιάκριτες, όπως οτιδήποτε αφορά τον κανιβαλισμό των μέσων που προσπαθούν να εξασφαλίσουν μία είδηση. Θυμόμαστε, την αμέσως προηγούμενη μέρα, όταν ανακοίνωσε ο Tim Cook το iPhone 4S και η πιο χαρακτηριστική φωτογραφία της ημέρας αυτής, ήταν η κενή θέση του Steve Jobs στο Moscone Center.

    Steve-Jobs-iphone4s-launch

    Δεν ήταν, όμως, η 5η Οκτωβρίου του 2011 που άλλαξε τον ρου της ιστορίας της Apple. Ήταν η 25η Αυγούστου 2011, όταν ο Steve Jobs ανακοίνωσε την παραίτησή του και τον ταυτόχρονο διορισμό του Tim Cook στη θέση του CEO. Εκείνη ήταν η μέρα που προσδιόρισε την μετέπειτα ιστορία της Apple και θα σας εξηγήσουμε με ποιο τρόπο.

    Business as usual

    Η καλύτερη «οικονομικά» στιγμή της Apple, ήταν τον Σεπτέμβριο του 2012. Η μετοχή της είχε σκαρφαλώσει στα 705 δολάρια, τιμή που έχει πέσει αισθητά μετά από τότε. Οι επενδυτές, μετά την σταθερά αυξητική πορεία των ετών που ήταν ο Steve Jobs CEO, ξεκινούν να αντιμετωπίζουν την Apple όπως κάθε άλλη εταιρεία: με επιφύλαξη, με χαρά όταν παρουσιάζει σκληρές πωλήσεις, με απογοήτευση όταν δεν διαβλέπουν στο μέλλον της κάτι συγκλονιστικό. Η σταθερά αυξητική πορεία της μετοχής της Apple τα προηγούμενα χρόνια, έχει αντικατασταθεί από ένα «flat line» σχεδόν, επί εποχής Tim Cook, με την μετοχή να παίζει ανάμεσα στα 400 και τα 500 δολάρια, ανάλογα με τις φήμες και τις ανακοινώσεις της Apple (Πηγή: Yahoo Finance)

    Από την πορεία της μετοχής της Apple φαίνεται και η αντιμετώπιση της ηγεσίας στην εταιρεία από τον Tim Cook: η συντήρηση. Η συντήρηση στην κερδοφορία, η συντήρηση στην καινοτομία, η συντήρηση στα προϊόντα. Κάτι που είχε καταφέρει ως κανόνα ο Steve Jobs, ήταν να πιέζει συνεχώς για το καλύτερο, να ονειρεύεται ο ίδιος και να κάνει τους άλλους να ονειρεύονται. Αυτή η εποχή του «ονείρου» και της ανόδου, είναι εποχή που έχει περάσει για την Apple, ανεπιστρεπτί.

    Το τέλος του «less is more»

    apple3

    Ο Steve Jobs, ακολουθώντας την λογική ενός άλλου «φωτισμένου» επιχειρηματία, του Henry Ford, δεν πίστευε στις επιλογές. Όλο το marketing της Apple, (είτε συμφωνεί κανείς με αυτό, είτε όχι) ήταν στημένο γύρω από τη ΜΙΑ συσκευή, σε δύο βασικά χρώματα (όχι από την αρχή) και that’s that. Αυτή ήταν η πρόταση της Apple, σε όποιον άρεσε και, προσπαθούσε να πείσει (και τα κατάφερνε) πως το ισχυρό χαρτί της ήταν το software και το οικοσύστημα γύρω από αυτή.

    Αυτό άλλαξε. Στην αρχή ήταν τα χρώματα που ήρθαν στο λογότυπο της Apple. Μετά ήρθαν τα χρώματα στις συσκευές. Μετά ήρθαν τα «δύο» iPhone, το «οικονομικό» και το «κανονικό».

    Πιστοί στο ‘less is more’  παραμένουν οι Macs. Με τον minimal σχεδιασμό τους, παραμένουν αγαπημένη επιλογή για κάθε λογής επαγγελματίες και fans. Αξιόπιστοι, κομψοί, με κορυφαία χαρακτηριστικά, η λογική σχεδιασμού τους και πώλησής τους, δεν διαφέρουν από τις «γραμμές» που ακολούθησε η Apple τα τελευταία χρόνια.

    Αρκεί, όμως, αυτό; Όχι. Κορυφαία σε πωλήσεις προϊόντα της Apple, είναι τα iPhone. Είναι τα iPad, για τα οποία θα δούμε κατά πόσον θα διαφοροποιηθούν. Η πρώτη γραμμή για την εταιρεία άλλαξε και η αλλαγή είναι όπως την περιγράψαμε παραπάνω: αλλαγή φιλοσοφίας.

    Περισσότερα λάθη; Όχι.

    Apple-iOS-6-Maps-Fail

    Πριν λίγη ώρα σας γράψαμε για μία απίθανη –ιστορικά- αναφορά, για την ομάδα που βρισκόταν πίσω από τον σχεδιασμό του πρώτου iPhone, το 2007. Για όλο αυτό τον «εφιάλτη» και την πίεση στην οποία είχαν υποβληθεί από τον Steve Jobs. Το iPhone που παρουσίασε ο Steve Jobs την 8η Ιανουαρίου 2007, ήταν γεμάτο bugs. Οι μηχανικοί του είχαν τρελαθεί από την αγωνία. Κι όμως ο Jobs το παρουσίασε και έκανε ένα live demo που τόσο αγαπούσε.  Έκανε ότι ήταν δυνατό για να μη φανούν τα bugs. Σιχαινόταν τα λάθη. Κι όμως έκανε λάθη κι αυτός.

    Ένα από τα επικότερα λάθη του Steve Jobs ήταν ένας υπολογιστής, ο Apple III. Ήταν ένας υπολογιστής που, σύμφωνα με τον Steve Wosniak, ήταν σχεδιασμένος από το marketing, όχι τους μηχανικούς. Ο στόχος του ήταν να είναι όσο το δυνατόν πιο αθόρυβος γίνεται. Και όσο το δυνατόν πιο μαζεμένος αισθητικά, γίνεται. Το αποτέλεσμα; Προσθέτοντας χώρο για ανεμιστηράκια και λοιπά αξεσουάρ, ο χώρος για τα chips του υπολογιστή ήταν τόσο μικρός που έφτασε στο σημείο να λιώνει τις δισκέτες και την μητρική. Θέλετε κι άλλο; Το λειτουργικό Mac OS9, το οποίο είχε χαρακτηρίσει ο Steve Jobs σε δηλώσεις του το 1999 ως «η καλύτερη ιδέα μετά από τις φέτες ψωμιού». Η καλύτερη ιδέα αυτή, ήταν τραγική στο multitasking και δημιούργησε τρομερά προβλήματα, κυρίως στους επαγγελματίες (τότε) που χρησιμοποιούσαν υπολογιστές της Apple. (Πηγή: PCAuthority)

    Υπάρχουν πολλά fails, για τα οποία μπορεί να απολογηθεί η Apple κατά την «βασιλεία» του Steve Jobs. Επί εποχής Tim Cook, το μεγαλύτερο fail ήταν αυτό με τους χάρτες της Apple. Τεράστιο. Ήταν η αιτία που έφυγε ο Scott Forstall από την Apple. Ήταν η αιτία, λέγεται, που έπεσε τόσο δραματικά η τιμή της μετοχής της Apple, σχεδόν κατά διακόσια δολάρια. Στα δύο χρόνια όμως που βρίσκεται στο τιμόνι της Apple ο Tim Cook, δεν έχουν γίνει τόσο κραυγαλέα λάθη για να πει κανείς πως κάνει, σε αυτό τον τομέα, την διαφορά. Ίσως, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε πως, ακόμα και στα λάθη του, ο Tim Cook παραμένει μετριοπαθής. Οι συντηρητικοί managers, κάνουν μέτρια λάθη, αλλά και μέτριες καινοτομίες. Δεν είναι κακή σκέψη.

    Το μέλλον;

    18598-desktop-wallpapers-steve-jobs

    Στα δύο χρόνια χωρίς τον Steve Jobs, η Apple αποδεικνύει πως γνωρίζει τον τρόπο με τον οποίο θα παραμείνει μία κερδοφόρα εταιρεία. Αυξάνει τα κέρδη της, αυξάνει τους τζίρους της, αυξάνει το δίκτυο καταστημάτων της. Τα νούμερα της Apple, φαίνονται εξαιρετικά. Στην ουσία όμως;

    Αυτό που λείπει από την Apple, είναι το όνειρο. Είναι το όνειρο για κάτι καινούριο που θα κάνει τους καταναλωτές αυτού του κόσμου, είτε είναι Apple fans, είτε όχι, να πουν «πωωωωωωω». Στα δύο χρόνια αυτά που έχουν περάσει από τον θάνατο του Steve Jobs, δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο.  Θα γίνει άμεσα με το iWatch; Ίσως. Η Apple έχει προλειάνει το έδαφος για ένα smart watch, το οποίο θα πρέπει να αποδείξει ότι είναι χρήσιμο. Που θα έχει λόγο να το αγοράσει κάποιος. Που θα απελευθερώσει τα χέρια του από τις συσκευές, όπως είναι και το concept πίσω από τα Google Glass, τη μόνη μέχρι στιγμής σοβαρή προσπάθεια στον τομέα των wearable computers. Θα το κάνει; Δεν ξέρουμε.

    Ξέρουμε μόνο πως σίγουρα ο Tim Cook και η Apple, χρειάζεται μέρος από τη μαγεία που είχε φέρει στην αγορά των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών ο Steve Jobs. Γιατί, όπως έχουμε γράψει πολλές φορές, ο Steve Jobs, ποτέ δεν ήταν εφευρέτης. Ποτέ δεν πρόκειται να μπει στο πάνθεον όλων εκείνων των μηχανικών που έκαναν επανάσταση στην τεχνολογία. Αυτό θα ήταν προσβολή απέναντι στους πραγματικούς εφευρέτες. Ο Steve Jobs έχει ήδη μπει στο πάνθεον όλων εκείνων που ονειρεύονται και είναι τόσο ευρηματικοί, που βρήκαν τους ανθρώπους και τους πόρους για να κάνουν τα όνειρά τους, πραγματικότητα. Σε ένα τέτοιο πάνθεον, θα έχει πάντα, τις κορυφαίες θέσεις.

    Related Articles

    6 ΣΧΟΛΙΑ

    τα σχόλια είναι κλειδωμένα.

    Stay Connected

    45,800ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    6,126ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
    14,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής


    Latest Articles