BREAKING

0

Μαθήματα προπαγάνδας από τους Ναζί

Όταν είσαι σε πόλεμο, ένα από τα πιο σημαντικά σου όπλα είναι η προπαγάνδα. Όλη αυτή η προσπάθεια να κάμψεις το ηθικό του αντιπάλου σου. Αριστοτέχνης στον τομέα της προπαγάνδας κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ήταν ο Joseph Goebbels, στενός συνεργάτης του Αδόλφου Χίτλερ και Υπουργός Προπαγάνδας στη Ναζιστική Γερμανία, από το 1933 έως το 1945.

O Goebbles ήταν κάτι σαν τους επικοινωνιολόγους της εποχής μας, αλλά με πολύ ευρύτερες αρμοδιότητες φυσικά. Ότι αφορούσε τα media, δηλαδή τις εφημερίδες της εποχής και τα επίκαιρα των κινηματογράφων ή το ραδιόφωνο, τις δημόσιες εμφανίσεις του 3ου Ράιχ και οι εμφανίσεις του Φύρερ, ήταν υπ’ ευθύνη του. Υπ’ ευθύνη του όμως ήταν και όλο το υλικό προπαγάνδας που διανέμονταν στους Αμερικανούς και Βρετανούς στρατιώτες, αντίπαλους του Άξονα. Η ιδέα της προπαγανδιστικής εξόντωσης του εχθρού της Ναζιστικής Γερμανίας ήταν απλή: Τους διένειμαν υλικό που απευθυνόταν στα ένστικτα και τους φόβους τους ώστε να τους οδηγήσουν στην λιποταξία.

Έτσι, πολλά από τα φυλλάδια που έφτιαχνε και έριχνε με αεροπλάνα στις γραμμές των αντιπάλων του ο Goebbels, μιλούσαν για τα κορίτσια των στρατιωτών που δεν τους περίμεναν πιστές πίσω στη χώρα τους, αλλά τις εκμεταλλεύονταν σεξουαλικά οι Αμερικανοί πολιτικοί και έμποροι όπλων.Ή στην περίπτωση των Βρετανών, ότι οι Αμερικανοί που βρίσκονταν στην Αγγλία, στις συμμαχικές βάσεις, εκμεταλλευόταν τα δικά τους κορίτσια όσο οι ίδιοι βρίσκονταν στις διάφορες χώρες της Ευρώπης και πολεμούσαν.

Όπως είπαμε και πριν, ο στόχος της προπαγάνδας αυτής ήταν να καμφθεί το ηθικό των στρατιωτών και ή να λιποτακτήσουν, ή να αυτομολήσουν προς την Γερμανική πλευρά, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης αιχμαλώτων της οποίας, σύμφωνα με ένα από αυτά τα φυλλάδια, διέπονταν πάντα από την συνθήκη της Γενεύης. Όπως το Άουσβιτς ας πούμε... (sic). Σύμφωνα με τα αρχεία των συμμάχων βέβαια, μάλλον δεν ήταν και τόσο επιτυχημένη η προσπάθεια, καθώς καθ' όλη τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, φαίνεται να λιποτάκτησαν μόλις 21.000 στρατιώτες των συμμάχων, από τα 16 εκατομμύρια που συμμετείχαν στις στρατιωτικές επιχειρήσεις.

Το παρακάτω φωτογραφικό αρχείο δημοσιεύτηκε σε ένα πολύ ενδιαφέρον site, το Public Intelligence που ασχολείται με διάφορα ντοκουμέντα που αφορούν την διπλωματία και την τέχνη της πληροφόρησης. Και η ιστορική αναδρομή σε αυτά τα φυλλάδια που έβρισκαν τον δρόμο τους ανάμεσα στις γραμμές του συμμαχικού στρατού και ήταν δημιουργήματα του δαιμόνιου Goebbels, είναι αρκετά χρήσιμη για να συνειδητοποιήσει κανείς ότι η τέχνη της προπαγάνδας στη σημερινή εποχή, δεν έχει αλλάξει πάρα πολύ. Χρησιμοποιεί ακόμα εργαλεία όπως ο φόβος και η παραπληροφόρηση για να εξασφαλίσει τα επιθυμητά αποτελέσματα εκείνου που την διεξάγει.

Αν θέλετε να βρείτε ένα αρκετά ενδιαφέρον αρχείο της αρθρογραφίας και των ομιλιών του Goebbels, μεταφρασμένο στα Αγγλικά, μπορείτε να κάνετε κλικ εδώ

Πηγές: Gizmodo, Public Intelligence, Wikipedia, calvin.edu

0 Comment