21.6 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
More

    Εγκαίνια για την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα του Βοσπόρου

    Μία σιδηροδρομική σήραγγα, κάτω από το στενό του Βοσπόρου, εγκαινιάστηκε στην Κωνσταντινούπολη, δημιουργώντας μία νέα σύνδεση ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή και την Ασιατική πλευρά της Πόλης.

    Το “τούνελ του Μαρμαρά” είναι το πρώτο στον κόσμο, το οποίο συνδέει δύο ηπείρους μεταξύ τους, ενώ, ταυτόχρονα, αποτελεί την πιο “βαθιά υποθαλάσσια σήραγγα στον κόσμο”, που βρίσκεται 58 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

    underwater Bosphorus rail tunnel01

    Τα εγκαίνιά της πραγματοποιήθηκαν με την ευκαιρία της 90η επετείου της τουρκικής δημοκρατίας, παρουσία του πρωθυπουργού της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Οι σχετικές εργασίες για την κατασκευή της σήραγγας είχαν ξεκινήσει από το 2004, αλλά αρχαιολογικά ευρήματα καθυστέρησαν αρκετά την κατασκευή. Το “τούνελ” είχε εμπνευστεί για πρώτη φορά ένας Οθωμανός Σουλτάνος το 1860 και αποτελεί, σύμφωνα με τον Ερντογάν “ένα όνειρο 150 ετών που έγινε πραγματικότητα”.

    Το υποθαλάσσιο τμήμα της σήραγγας έχει μήκος μόλις 1,4 χλμ, συνολικά ωστόσο φτάνει τα 13,6 χιλιόμετρα. Ολοκληρώθηκε με τη βοήθεια της Ιαπωνίας, η οποία έστειλε μηχανικούς στη χώρα ενώ πρόσθεσε και 1 δισ. δολάρια στον προϋπολογισμό του έργου.

    Η Κωνσταντινούπολη έχει συνολικό πληθυσμό 16 εκατομμύρια κατοίκους, με τα 2 εκατ. από αυτούς να έχει υπολογιστεί από το πρακτορείο AFP ότι διασχίζουν καθημερινά το Βόσπορο μέσω των δύο διαθέσιμων γεφυρών δημιουργώντας σε κάποιες περιπτώσεις σοβαρή κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η υποθαλάσσια σιδηροδρομική γραμμή που ονομάζεται “Marmaray” αναμένεται να μεταφέρει περί τα 75.000 άτομα ανά ώρα σε κάθε κατεύθυνση, με το συνολικό χρόνο που χρειάζεται για να διασχίσει κάποιος το Βόσπορο μέσω της γραμμής του μετρό να φτάνει τα 4 μόλις λεπτά, σημαντικά λιγότερος από αυτόν που κάνουν τα πλοία που διασχίζουν το Βόσπορο.

    underwater Bosphorus rail tunnel00

    Στην Πόλη υπάρχουν ωστόσο και αντιδράσεις σχετικές με την κατασκευή της σήραγγας και τη “βιασύνη” να πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια του έργου ταυτόχρονα με την επέτειο των 90 ετών της τουρκικής δημοκρατίας.

    Κάποιες από τις κατηγορίες έχουν “ευθεία βέλη” και για τον ίδιο τον Ερντογάν -ο οποίος έχει υπάρξει και δήμαρχος της Πόλης- αλλά και τα εκτεταμένα σχέδιά του για την ανάπτυξη της Κωνσταντινούπολης, που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ένα τρίτο αεροδρόμιο, μία τρίτη γέφυρα πάνω από το Βόσπορο και μία δεύτερη σήραγγα. Ήδη, τα σοβαρά επεισόδια στο πάρκο Gezi στην πλατεία Taksim τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους είναι ακόμη “νωπά”, όταν η αστυνομία διέλυσε με τη βία διαδηλωτές που αντιδρούσαν στην αστικοποίηση ενός από τα λίγα πάρκα που διαθέτει η πόλη.

    Επιπλέον αντιδράσεις, ωστόσο, για τη σήραγγα υπάρχουν από μηχανικούς και πολεοδόμους, οι οποίοι έχουν εκφράσει την ανησυχία τους σχετικά με την ασφάλεια του υποθαλάσσιου τμήματος, σε περίπτωση ακραίων φαινομένων όπως ένας σεισμός, δεδομένου ότι η πόλη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο τεκτονικές πλάκες και ο κίνδυνος ενός μεγάλου σεισμού τα επόμενα χρόνια είναι υπαρκτός. Ο Υπουργός Μεταφορών της χώρας, Binali Yildirim, έχει, ωστόσο, αντικρούσει τους ισχυρισμούς, σημειώνοντας ότι η κατασκευή μπορεί να αντέξει σεισμούς έως και 9 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ και ότι όλες οι δοκιμές πριν τα εγκαίνιά της έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία.

    underwater Bosphorus rail tunnel04

    Σε μία ακόμη “ένσταση” ο καθηγητής Murat Guvenc από το πανεπιστήμιο Sehir της Πόλης εκφράζει τις ανησυχίες του ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί κάποια έρευνα όσον αφορά τις κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, αναφέροντας ότι “μπορεί να πρόκειται για ένα μοναδικό τεχνικό έργο, ωστόσο οι ευπαθείς κάτοικοι της πόλης θα έχουν επιπτώσεις, καθώς θα προκαλέσει μεγάλη αύξηση των ενοικίων και αισχροκέρδεια”.

    “Με το άνοιγμα της γραμμής του Μαρμαρά, το στενό του Βοσπόρου θα πάψει να αποτελεί εμπόδιο και αυτό θα αλλάξει τα κοινωνικά στρώματα της πόλης, κάτι που θα σημάνει το τέλος της Κωνσταντινούπολης όπως την γνωρίζουμε” σημειώνει ο Guvenc, ανακινώντας προβληματισμούς, που, ωστόσο, δε φαίνεται να είναι ικανοί να σταματήσουν την πορεία του έργου που είναι προκαθορισμένη

    underwater Bosphorus rail tunnel06

    underwater Bosphorus rail tunnel05

    underwater Bosphorus rail tunnel03

    Turkey Tunnel

    Related Articles

    Stay Connected

    45,800ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    6,126ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
    14,900ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής


    Latest Articles