Τα δεδομένα στην Ελλάδα και την εγχώρια αγορά μεταβάλλονται με γοργούς ρυθμούς. Η οικονομική κρίση των τελευταίων ετών έχει αλλάξει τις ισορροπίες και μαζί μ’ αυτές, τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών. Σε μια προσπάθεια λοιπόν να αποκρυπτογραφήσουμε την κατάσταση της ελληνικής αγοράς αλλά και τη συμπεριφορά του Έλληνα κατά τις αγορές του, στραφήκαμε στους πλέον κατάλληλους: τη GfK.
Τι κάνει η GfK; Εδώ και περίπου 25 χρόνια ασχολείται με τις έρευνες απογραφής λιανικών πωλήσεων. Δραστηριοποιείται συν τοις άλλοις και στη χώρα μας (ως GfK Hellas) στην οποία μάλιστα απογράφει περί τις 88 προϊοντικές κατηγορίες (ο αριθμός παγκοσμίως εκτοξεύεται στις 270) και γνωρίζει έτσι από πρώτο χέρι όλα τα στοιχεία που αφορούν την ελληνική αγορά. Συναντήσαμε τον Ηλία Κανελλόπουλο, Group Lead: CE/ Photo / Entert. / Consumer Choices και τη Λώρα Σκολαρίκου, Commercial Director | Consumer Choices της GfK Hellas, οι οποίοι και ανέλαβαν να μας… ξεναγήσουν στην ελληνική αγορά, να μας γνωρίσουν στους καταναλωτές και να μας εξηγήσουν τις συνήθειές τους.
Η κρίση στην Ελλάδα από τη σκοπιά της GfK Hellas
Πώς έχει αντιδράσει μέχρι στιγμής η ελληνική αγορά στην κρίση που πλήττει την Ευρώπη (και όχι μόνο) τα τελευταία χρόνια;
H.K: Η ελληνική αγορά αποτέλεσε ουσιαστικά την πρώτη ευρωπαϊκή αγορά που έπληξε η κρίση. Μας έπιασε όπως αντιλαμβάνεστε «ελαφρώς» απροετοίμαστους! Η αγορά των ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών ειδών στην χώρα μας από το 2009 έχει απολέσει σχεδόν 35% της δυναμικής της. Το ενθαρρυντικό είναι ότι με βάση τα δικά μας στοιχεία αλλά και κάποιους βασικούς δείκτες όπως αυτός της καταναλωτικής εμπιστοσύνης το 2013 υπήρχε μια τάση μετρίασης αυτής της πτώσης, δημιουργώντας προσδοκίες για μια καλύτερη εικόνα το 2014.
Λ.Σ: Σε γενικές γραμμές ο Έλληνας καταναλωτής φαίνεται ότι μετά από 3-4 χρόνια διαρκών αλλαγών, καινούριων μέτρων και μεταβολών του τρόπου ζωής του έχει πλέον προσαρμοστεί στις συνθήκες της εποχής μας γεγονός που εκφράζεται και μέσα από την αγοραστική του συμπεριφορά.
Ποια κατηγορία έχει πληγεί λιγότερο και ποια είναι εκείνη που έχει σημειώσει τις πιο αξιοσημείωτες επιδόσεις; Γιατί;
H.K: Οι κατηγορίες οι οποίες είναι άμεσα συνδεδεμένες με την έννοια «τεχνολογία» και τις εξελίξεις γύρω από αυτή είναι και οι κατηγορίες που έχουν πληγεί λιγότερο από την γενικότερη κατάσταση. Εκείνες δε που κινήθηκαν ή συνεχίζουν να κινούνται με θετικό πρόσημο ήταν η τηλεόραση την περσινή χρονιά λόγω της αλλαγής του αναλογικού σήματος σε ψηφιακό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα smartphones και τα tablets τα οποία συνεχίζουν να κινούνται θετικά και φέτος ενώ ουσιαστικά το «νέο αίμα» στις ανοδικά κινούμενες κατηγορίες αποτελούν τα desktop PC και τα περιφερειακά των υπολογιστών (ποντίκια, πληκτρολόγια).
Τώρα, ως προς το γιατί συμβαίνει αυτό είναι σαφές ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίας δημιουργεί καινούριες ανάγκες και αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο Έλληνας καταναλωτής είναι κατ’ εξοχήν «γκατζετάκιας» έχει οδηγήσει στην εικόνα που περιγράφουμε παραπάνω.
Όταν τα κινητά έγιναν έξυπνα
Σε ό,τι αφορά τα κινητά τηλέφωνα, τα smartphones κατέχουν προφανώς τη μερίδα του λέοντος. Τι τιμές προτιμούν όμως οι Έλληνες; Τα ακριβά smartphones που είναι τα πιο δημοφιλή, είναι και τα πιο επιτυχημένα;
H.K: Θα σας εκπλήξουμε ελαφρώς αν κάνουμε αναφορά στα κομμάτια, καθώς ο αριθμός των smartphones σε σχέση με εκείνο τον mobile phones γέρνει ελαφρώς τη ζυγαριά προς την πλευρά των smartphones. Βέβαια αν μιλήσουμε για τζίρους/αξίες η μέση τιμή πώλησης των smartphones η οποία απέχει αρκετά από αυτή των mobile phones ουσιαστικά επιβεβαιώνει την εικασία σου περί «μερίδας του λέοντος»! Σχετικά με τα τιμολογιακά σπασίματα τώρα, οδηγό των εξελίξεων αποτελεί η οικονομική κρίση. Σε περιόδους οικονομικής ύφεσης η πόλωση της αγοράς στα δύο άκρα είναι σύνηθες φαινόμενο. Η χώρα μας δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχει ένα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας που μένει ανεπηρέαστο από το οικονομικό περιβάλλον και τις δυσκολίες της εποχής μας και ακόμα και αν αυτό αποτελεί το 6%-7% του πληθυσμού είναι αρκετό για να δημιουργήσει μια ροπή προς το «high end» segment. Από την άλλη, ο πολύ έντονος ανταγωνισμός και η τάση κατασκευαστών και retail να προσαρμόσουν την τιμολογιακή πολιτική τους στις ανάγκες του καταναλωτή έχει οδηγήσει στην διόγκωση του «low price» segment χωρίς όμως αυτό υποχρεωτικά να σημαίνει ότι μιλάμε για προϊόντα χωρίς δυνατότητες και τεχνικά χαρακτηριστικά!
Το κοινό έχει εξοικειωθεί με τα tablets; Οι πωλήσεις τους τι λένε επ’ αυτού;
H.K: Τα Tablets αποτελούν αυτή την στιγμή ότι πιο hot κυκλοφορεί στην αγορά των ηλεκτρονικών ειδών. Με ρυθμούς ανάπτυξης που διατηρούνται σε τριψήφια επίπεδα, δημιουργούν γύρω τους ένα αρκετά προσοδοφόρο περιβάλλον για τους εμπλεκόμενους στην εν λόγω αγορά. Σε αυτό έχει συμβάλει αρκετά και η είσοδος πολλών μαρκών σε αρκετά προσιτές τιμές που έχει δημιουργήσει πολύ έντονο ανταγωνισμό.
Λ.Σ.: Τα ζήτημα της εξοικείωσης τώρα αποτελεί ένα πολύ μεγάλο θέμα προς συζήτηση το οποίο πολύ δύσκολα θα μπορέσει να απαντήσει κανείς αν δεν έχει στην διάθεση του στοιχεία μιας ποιοτικής έρευνας σχετικά με αυτό (την οποία, παρεμπιπτόντως, ετοιμάζεται να τρέξει η εταιρεία μας αυτή την περίοδο). Οι πρώτες ενδείξεις πάντως μιλούν για οικιακή χρήση και κυρίως για πρόσβαση στο ίντερνετ και σε ψυχαγωγικές εφαρμογές. Υπάρχει λοιπόν πολύ μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης κυρίως της επαγγελματικής χρήσης των Tablets.
Κατά πόσο οι διάφορες φθηνές εναλλακτικές που λανσάρονται σε διάφορους τύπους συσκευών (φωτογραφικές μηχανές, κινητά, tablets κλπ) επικαλύπτουν τις branded, ακριβότερες λύσεις;
H.K: Όπως είπαμε και πριν υπάρχει αυτή η πόλωση των δύο άκρων. Το θέμα είναι ότι ενώ έως τώρα όντως οι φθηνές εναλλακτικές λύσεις καλύπτονταν από συγκεκριμένα και «λιγότερο» γνωστά προϊόντα πλέον και οι πιο «επώνυμες» μάρκες αποσκοπούν, είτε με μείωση τιμών, είτε με παραγωγή προϊόντων που ανήκουν στο χαμηλό τιμολογιακό εύρος, στην κάλυψη των αναγκών που έχουν δημιουργηθεί.
Καλοκαίρι vs. εκπτώσεις
Ο Έλληνας είναι εποχιακός καταναλωτής; Υπάρχουν εποχές που καταναλώνει ή έστω, προτιμά, συγκεκριμένους τύπους προϊόντων;
H.K: Όπως και για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους έτσι και για τους Έλληνες η περίοδος των Χριστουγέννων αποτελεί την περίοδο που οι πωλήσεις σε σχέση με τους υπόλοιπους μήνες κυριολεκτικά «εκτοξεύονται» χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού αποτελεί η τηλεόραση, οι ταμπλέτες, οι home κονσόλες, τα θερμαντικά. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι η Ελλάδα είναι μεσογειακή χώρα με έντονη καλοκαιρινή περίοδο (και επίδομα αδείας μέχρι πρότινος). Έτσι λίγο πριν τις καλοκαιρινές διακοπές ο Έλληνας που σέβεται τον εαυτό του συμβάλει στην άνοδο των πωλήσεων των portable κονσολών, των air–conditions αλλά από φέτος και των tablets!
Πώς αντιδρά ο Έλληνας καταναλωτής στις εκπτώσεις όσον αφορά τεχνολογικά προϊόντα;
H.K: Ο Έλληνας καταναλωτής έχει γαλουχηθεί πλέον μέσα από τις προσφορές του λιανεμπορίου. Είναι πλέον αρκετά προετοιμασμένος σχετικά με αυτές και στις περισσότερες των περιπτώσεων ουσιαστικά περιμένει την προσφορά για να προχωρήσει σε αγορά. Το ζήτημα είναι ότι πλέον ο καταναλωτής κατακλύζεται από πληροφορίες από διαφορετικές πηγές (forums/blogs, social media, διαφημίσεις, word of mouth κτλ.) κάτι που σε αρκετές περιπτώσεις δημιουργεί έναν κορεσμό. Ως αποτέλεσμα αυτού έρχεται η χωρίς κρίση αποδοχή μιας προσφοράς και εδώ ουσιαστικά αποκτά δύναμη το λιανεμπόριο το οποίο αποτελώντας τον τελικό προορισμό του καλείται να καθοδηγήσει τον καταναλωτή στο προϊόν που πραγματικά του ταιριάζει.
Με ποια ευρωπαϊκή χώρα, τέλος, μοιάζει περισσότερο από καταναλωτικής σκοπιάς η Ελλάδα, βάσει του know how της GfK και γιατί;
H.K: Λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως γεωγραφικά κριτήρια, πληθυσμός, οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον αλλά και την ιδιοσυγκρασία του λαού η Πορτογαλία αναμφίβολα αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για την Ελλάδα και αντιστρόφως. Με τις τρέχουσες συνθήκες όμως και το υπόλοιπο κομμάτι της Νότιας Ευρώπης όπως Ιταλία, Ισπανία και Γαλλία αποτελούν χώρες που είναι πολύ κοντά στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων.
Το gaming στην Ελλάδα με τη σφραγίδα της GfK Hellas
Η συνέντευξη των ανθρώπων της GfK Hellas ωστόσο δεν περιορίστηκε μόνο στην τεχνολογία. Επεκτάθηκε και στην αγορά των videogames (εξ’ άλλου η GfK Hellas προμηθεύει κάθε μήνα το gameslife με το επίσημο top10 πωλήσεων videogames για την ελληνική αγορά) με μία εις βάθος ανάλυση της κατάστασης που επικρατεί εκεί και με προβλέψεις σε ό,τι αφορά το μέλλον. Μην ξεχνάτε ότι με το PS4 να βρίσκεται ήδη στα ράφια των καταστημάτων (καλά, με τη ζήτηση που υπάρχει σχετικό είναι αυτό) και το Xbox One να έπεται αργότερα μέσα στη χρονιά, αν μη τι άλλο η αγορά του gaming στη χώρα μας προσφέρεται για… πολλή ανάλυση! Για τα όσα μας είπαν οι κ.κ. Κανελλόπουλος και Σκολαρίκου περί videogames, δεν έχετε παρά να διαβάσετε το… part 2 στο gameslife!
τα σχόλια είναι κλειδωμένα.