To 2016 θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως η «χρονιά της εικονικής πραγματικότητας», καθώς αρκετοί μεγάλοι κατασκευαστές που εμπλέκονται με την ανάπτυξη VR projects υψηλής τεχνολογίας ετοιμάζονται να ρίξουν στην αγορά τα δικά τους virtual reality headsets. Μία από τις εταιρείες που αναμένεται να κεντρίσει το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού είναι φυσικά και η HTC, η οποία σε συνεργασία με την Valve έχει στα σκαριά το HTC Vive VR, ένα headset που έχει σχεδιαστεί για να αποτελέσει το αντίπαλο δέος στο Oculus Rift και στο Project Morpheus της Sony.
Το Vive VR αυτή τη στιγμή είναι από τα πιο ανεπτυγμένα τεχνολογικά projects που έχουν εμφανιστεί ποτέ, καθώς ενσωματώνει την αιχμή του δόρατος της τεχνολογίας (άλλωστε η «ένωση» HTC και Valve μόνο θετικά μπορεί να μας προϊδεάσει για το τι θα επακολουθήσει)… Πρόσφατα, τα καταστήματα Γερμανός, έφεραν σε αποκλειστικότητα το Vive VR στη χώρα μας και έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να το δοκιμάσουμε και να πάρουμε μία πρώτη γεύση από το μέλλον της οικιακής ψυχαγωγίας. Πιστέψτε μας η εμπειρία που βιώσαμε έκανε τον πραγματικό κόσμο να φαίνεται αφόρητα.. βαρετός!
Λίγα τεχνικά στοιχεία…
To VR headset των HTC/Valve ξεχωρίζει από το γεγονός ότι διαθέτει refresh rate (ρυθμό ανανέωσης) στα 90Hz, πράγμα που σημαίνει ότι το περιεχόμενο που προβάλλει μπορεί να γίνει rendered με 90 frames το δευτερόλεπτο σε ανάλυση στα 1080×1200 pixels (σε κάθε μάτι). Σύμφωνα με τους κατασκευαστές του headset, στο HTC Vive περιλαμβάνονται 70 διαφορετικοί σένσορες, οι οποίοι χρησιμοποιούνται για να μεταφράζουν και την παραμικρή κίνηση του χρήστη του headset. Μία ειδοποιός διαφορά σε σύγκριση με την πλειονότητα των headsets είναι ότι η πρόταση των HTC και Valve επιτρέπει τη κίνηση στο χώρο.
Αυτό το καταφέρνει γιατί χρησιμοποιεί αισθητήρες εντοπισμού (ονομάζονται lighthouse sensors) που μπορούν να ανιχνεύσουν την κίνηση του χρήστη στο περιβάλλον, δίνοντας του τη δυνατότητα να σηκωθεί, να περπατήσει και να περιηγηθεί γενικότερα με μεγαλύτερη ελευθερία. To σύστημα Lighthouse ουσιαστικά χρησιμοποιεί απλούς αισθητήρες φωτός laser, οι οποίοι μπορούν να καταγράψουν τη κίνηση ενός αντικειμένου στο χώρο. Για καλύτερο και πιο πειστικό αποτέλεσμα χρησιμοποιούνται δύο Lighthouse sensors, οι οποίοι γεμίζουν το χώρο με απαλές δέσμες laser, με το headset της HTC να λειτουργεί σε έναν χώρο που μπορεί να φτάσει ακόμη τα 4.5×4.5 μέτρα. Σε ότι έχει να κάνει με τον χειρισμό του, το headset συνοδεύεται από δύο controllers, τα οποία αποτελούν το Α και το Ω στον χειρισμό, ενώ φυσικά το headset της HTC για να λειτουργήσει θα πρέπει να συνδεθεί σε PC.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να προσθέσουμε ότι η δοκιμή πραγματοποιήθηκε σε ένα παλαιότερο prototype, καθώς το χειριστήριο όπως και το VR κράνος έχουν υποστεί σημαντικές αλλαγές στην τελική “consumer” έκδοση που παρουσιάστηκε στην πρόσφατη CES. Παρόλα αυτά, οι υπεύθυνοι της HTC μας διαβεβαίωσαν ότι η εμπειρία είναι ακριβώς ίδια…
The Vive experience!
Ξεκινώντας την παρουσίαση, δεν γίνεται να μην σταθούμε στο πόσο εύκολη και άνετη είναι η αίσθηση που σου αφήνει το headset. Ο ειδικός σχεδιασμός του, το καθιστά ξεκούραστο ακόμη και όταν φοράς τα γυαλιά σου, ενώ αυτό που μου άρεσε προσωπικά ήταν ότι δεν αισθάνθηκα το παραμικρό βάρος στο κεφάλι μου. Έχοντας δοκιμάσει στο παρελθόν ένα από τα πρώτα developers kit της Oculus, η αλήθεια είναι ότι εντόπισα ένα πρόβλημα με την πίεση που ένιωθα στο κεφάλι μου ύστερα από αρκετά λεπτά χρήσης του headset (βέβαια ενδεχομένως πλέον τα νεότερα μοντέλα Oculus να προσφέρουν μία πιο άνετη εμπειρία και να έχουν εξαλείψει το πρόβλημα).
Ωστόσο, με την περίπτωση του HTC Vive, δεν αισθάνθηκα το παραμικρό παρόλο που το δοκίμασα για περίπου 35 με 40 λεπτά. Και εάν σε περίπτωση φοβόσαστε ότι θα ζαλιστείτε ή θα σας δημιουργηθεί κάποιου είδους “ναυτία” (ένα αρκετά σύνηθες φαινόμενο στα πρώτα headsets που είχαν κυκλοφορήσει πριν από χρόνια), το HTC Vive είναι μελετημένο και σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποφεύγονται αυτού του είδους τα δυσάρεστα φαινόμενα.
Ξεκινώντας την παρουσίαση και αφού πρώτα υπό τις οδηγίες του operator, προσπαθήσαμε να συνηθίσουμε στο 3D περιβάλλον, η πρώτη μάς επαφή με τον VR κόσμο του HTC Vive αφορούσε στο The Blu: Encounter, το οποίο μας ταξίδεψε σε ένα ναυάγιο στο βυθό της θάλασσας. Στρέφοντας το κεφάλι μου (κατά 360 μοίρες), μπορούσα να παρατηρήσω ακόμη και την παραμικρή λεπτομέρεια, το ξύλινο σπασμένο κατάρτι, τα μικρά ψαράκια που με περιτριγύριζαν, ενώ όλα τα λεφτά ήταν που στο τέλος με πλησίασε μία πελώρια φάλαινα σε απόσταση αναπνοής. Αν και ο υδάτινος κόσμος ήταν “εικονικός”, ωστόσο το feeling που σου αφήνει είναι ότι βρίσκεσαι πραγματικά εκεί…
Συνεχίζοντας το ταξίδι μας στον κόσμο του HTC Vive VR, η επόμενη στάση ήταν το Job Simulator: Office Worker, όπου εκεί είχα την ευκαιρία να πάρω μία καλύτερη γεύση από το υψηλό επίπεδο αλληλεπίδρασης που προσφέρει το headset με ένα εικονικό περιβάλλον, καθώς βρεθήκαμε σε ένα γραφείο όπου έφτιαξα καφέ και έφαγα ακόμη και virtual… donuts! Μάλιστα, μπόλικη πλάκα είχε το φωτοτυπικό μηχάνημα που έδινε τη δυνατότητα αναπαραγωγής του κάθε αντικειμένου, εκτελώντας χρέη 3D Printer!
Μετά την μίνι-περιήγηση μου στο virtual γραφείο, ακολούθησε ίσως μία από τις καλύτερες και πιο φανταστικές εμπειρίες του demo, καθώς μου δόθηκε η ευκαιρία να ζωγραφίσω σε ένα 3D εικονικό περιβάλλον. Χρησιμοποιώντας τα controllers του HTC Vive άλλαζα τα χρώματα, το μέγεθος και το είδος των πινέλων, ενώ το σημαντικότερο όλων είναι ό,τι και εάν δημιουργούσα (ακόμη και απλές χρωματιστές γραμμές στον 3D χώρο), μπορούσα να το “αισθανθώ” και να το γνωρίσω από όλες τις πλευρές του. Ψυχεδελική και άκρως διασκεδαστική, η ζωγραφική του HTC Vive ήταν μία εμπειρία που ξεδιπλώνει με πολύ απλό τρόπο τις δυνατότητες της VR τεχνολογίας.
Ύστερα από ένα σύντομο demo όπου δοκίμασα στην πράξη ένα είδος physics–based game, όπου έπρεπε να κατασκευάσω ένα μηχάνημα συνδέοντας πάνω του μία σειρά από διαφορετικά τμήματα και στο τέλος να δω την λειτουργία του στην πράξη, ακολούθησε το Arizona Sunshine, το οποίο ήταν ίσως τις πιο διασκεδαστικές στιγμές της παρουσίασης. Στο Arizona Sunshine, o gamer βρίσκεται σε μία virtual εκδοχή της ερήμου της Αριζόνα και καλείται να τα βάλει με τις ορδές των zombies που τον περιτριγυρίζουν. Με καλά επίπεδα απόκρισης, καταιγιστικό gameplay, πραγματικά το απόλαυσα και με το παραπάνω να ξαπλώνω τα δεκάδες zombies που ορμούσαν απειλητικά εναντίον μου.
Στο Arizona Sunshine, η αδρεναλίνη μου έπιασε… ταβάνι, για αυτό μετά ακολούθησε κάτι πιο “εγκεφαλικό” (αλλά εξίσου ενδιαφέρον), το οποίο με μετέφερε στο Secret Shop, ένα game demo εμπνευσμένο από τον κόσμο του DotA 2. Στο εν λόγω demo, το clue είναι ότι μεταμορφώνεσαι σε μία miniature εκδοχή του εαυτού σου και προσπαθείς να επιλύσεις μία σειρά από puzzles, ενώ γύρω σου βλέπεις αράχνες και άλλα πλάσματα του φανταστικού. Η αίσθηση ότι μεταφέρεσαι και γίνεσαι ένα με τον εικονικό κόσμο κυριαρχούσε και εδώ και ειδικότερα το μεγάλο scaling όταν αποκτούσες την μικροσκοπική version του εαυτού σού, αν μη τι άλλο σου άφηνε ένα feeling… δέους.
Η δοκιμή μας ολοκληρώθηκε με το Final Approach, ένα ιδιαίτερο game, όπου έπρεπε να πιάσεις ένα αεροπλάνο στον αέρα και να το κατευθύνεις με ασφάλεια στο διάδρομο προσγείωσης. Ασχέτως, εάν δεν κατάφερα να προσγειώσω ούτε ένα, το αποτέλεσμα ήταν άκρως διασκεδαστικό!
Η εποχή της εικονικής πραγματικότητας… έφτασε!
Όταν πλέον η επίδειξη του HTC Vive VR ολοκληρώθηκε, η επιστροφή στον πραγματικό κόσμο μου φαινόταν απίστευτα… βαρετή και δεν σας κρύβω ότι θα ήθελα να μείνω έστω και για λίγο παραπάνω στον εικονικό κόσμο του HTC Vive. Μετά την ολοκλήρωση της δοκιμής είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με τον Dr. Marko Savkovic, Head of Product Marketing CEΕ της HTC, ο οποίος σε σχετική ερώτηση για την ημερομηνία άφιξης του headset και την τιμή του, o κύριος Savkovic ανέφερε ότι ακόμη η HTC και η Valve δεν έχουν καταλήξει στην τελική τιμή του προϊόντος, αν και (όπως ήδη γνωρίζουμε) οι προπαραγγελίες θα ξεκινήσουν στα τέλη Φεβρουαρίου. Επιπλέον, τόνισε ότι για να μπορέσει κανείς να το απολαύσει δεν θα χρειάζεται έναν πολύ μεγάλο χώρο (μίλησε ότι και ένας χώρος κοντά στα 2×2 μέτρα αρκεί), ενώ παράλληλα στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι στο μέλλον οι λειτουργίες της πλατφόρμας του Steam θα ενσωματωθούν στον κόσμο του HTC Vive. Τέλος, ο κύριος Savkovic στάθηκε στο γεγονός ότι η τελική έκδοση του HTC Vive θα διαθέτει και μία ενσωματωμένη κάμερα στο μπροστινό τμήμα, που θα δίνει τη δυνατότητα στο headset να αναμειγνύει με μεγαλύτερη ευκολία τον πραγματικό με τον εικονικό κόσμο (εάν για παράδειγμα υπάρχει μία καρέκλα στον περιβάλλοντα χώρο, ο χρήστης του headset θα μπορεί να κάτσει σε αυτή και αυτή η κίνηση του περνάει μέσα στο εικονικό περιβάλλον).
Κλείνοντας, όπως σε κάθε τι “καινούργιο” πάντοτε υπάρχει μία σχετική αίσθηση δυσπιστίας, καθώς σκέφτεσαι και αναρωτιέσαι, τώρα αυτό θα δουλεύει όπως πρέπει ή θα προσφέρει τα όσα υπόσχεται; Με την περίπτωση του HTC Vive, όλα τα σύννεφα δυσπιστίας διαλύονται… Μπορεί να χρειάστηκαν αρκετά χρόνια μέχρι το “όραμα” της εικονικής πραγματικότητας να αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά (τις απόπειρες των 90s ας τις ξεχάσουμε καλύτερα), όμως η πρόταση της HTC και της Valve αποδεικνύει περίτρανα πως η εικονική πραγματικότητα βρίσκεται εδώ στο “σήμερα”, καθώς το VR headset που δοκιμάσαμε προσέφερε ασύλληπτες δυνατότητες αλληλεπίδρασης, ένα αληθοφανές εικονικό περιβάλλον και μοναδική ελευθερία κινήσεων.
Το HTC Vive VR headset αν μη τι άλλο αποδεικνύει ότι η εποχή της εικονικής πραγματικότητας δεν είναι κάποιο αποκύημα της φαντασίας ή κάποια σκηνή σε κάποια ευφάνταστη sci-fi ταινία, αλλά πρόκειται για το “παρόν” μας και μάλιστα είναι πλέον κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι δεν αργεί η εποχή που η εικονική πραγματικότητα θα αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας…
Ευχαριστούμε την κυρία Σίσσυ Φλέσουρα (Cosmote) και την κυρία Αγγελική Κυριακοπούλου (HTC) για την πραγματοποίηση της δοκιμής του HTC Vive VR.
τα σχόλια είναι κλειδωμένα.