Η απόφαση της Samsung να εξαγοράσει την αμερικανική εταιρεία ήχου Harman πιθανώς προκάλεσε κάποια έκπληξη, δεδομένης της κύριας δραστηριοποίησης της πρώτης, την κατασκευή δηλαδή smartphone συσκευών. Το δελτίο τύπου το οποίο συνόδευσε την ανακοίνωση της πρόθεσης της εξαγοράς εστίασε στο γεγονός πως η Samsung ενδιαφέρεται κυρίως για την τεχνολογία της Harman που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί σε αυτοκίνητα, κάτι το οποίο δηλώνει την πρόθεσή της να κυριαρχήσει σε αυτή την αγορά. Γιατί όμως θέλει να εισέλθει και σε αυτόν τον τομέα;
Όλα τα προηγούμενα χρόνια, η εταιρεία προσπαθούσε με εντατικούς ρυθμούς να αναμειχθεί στο χώρο των αυτοκινήτων σε μια προσπάθεια οι κατασκευαστές να επιλέξουν τα δικά της εσωτερικά κυκλώματα και επεξεργαστές που είναι απαραίτητα για την πραγματοποίηση ενός «συνδεδεμένου» οχήματος. Η ίδια έχει δημιουργήσει ένα τμήμα, το οποίο έχει αφοσιωθεί αποκλειστικά στην κατασκευή τέτοιου είδους ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, ενώ έχει προβεί στην εξαγορά ενός ποσοστού της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD, έναντι του ποσού των 455 εκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο Ιούλιο.
Το τμήμα της Samsung που ασχολείται με τον χώρο του αυτοκινήτου επωφελείται από την πρωτοκαθεδρία της εταιρείας στη κατασκευή DRAM, NAND flash και άλλου είδους memory controller modules, τα οποία πλέον θα μπορεί να χρησιμοποιήσει στο εξοπλισμό των οχημάτων. Παράλληλα, το τμήμα θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία CMOS image sensor (CIS) για να αναπτύξει συστήματα αναγνώρισης αντικειμένου για τις τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού.
Η Harman χαρακτηρίζεται ως ηγέτιδα εταιρεία στο χώρο της, καθώς διαθέτει πολλές αξιόλογες ενσωματωμένες λύσεις ψυχαγωγίας, όπως για παράδειγμα τεχνολογία φωνητικής αναγνώρισης, αναγνώριση αντικειμένου και πολλές εφαρμογές οι οποίες συνεργάζονται άψογα με τη συσκευή σας. Αυτές οι τεχνολογίες ήδη αδειοδοτούνται σε εταιρείες όπως η BMW, Audi, Chrysler και Porsche. Η Samsung εργαζόταν όλο αυτό το διάστημα πάνω στη δική της λύση η οποία βασίζεται στο λειτουργικό σύστημα Tizen και φέρει την ονομασία Samsung Connect Auto. Το σύστημα αυτό όμως δεν είναι στο ίδιο βαθμό ενσωματωμένο στα οχήματα, όπως οι αντίστοιχες λύσεις της Harman.
Με την εξαγορά, η Samsung θα παρέχει τα εξαρτήματα για τα μελλοντικά Harman Kardon συστήματα, ενώ η τεχνογνωσία θα αξιοποιηθεί και από τις δυο πλευρές, κάτω από μια ενιαία πλέον «στέγη».
Ένας αγώνας για τη διασφάλιση του μεριδίου στον τομέα των IC
Θα πρέπει να επισημάνουμε και έναν ακόμη σημαντικό παράγοντα που οδήγησε τη Samsung στην εξαγορά και αυτός δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι η ίδια θέλει να διασφαλίσει το μερίδιό της στην αγορά των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων (IC). Ειδικότερα, τα συνολικά έσοδα της βιομηχανίας υπολογίζονται στα 20,5 δισεκατομμύρια το 2015 και αναμένεται να διαμορφωθούν στα 27 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Το 2015, τα αναλογικά IC και οι μικροελεγκτές αντιστοιχούσαν στο 75% των πωλήσεων εξαρτημάτων. Τα Memory IC στα οποία ειδικεύεται η Samsung αντιστοιχούσαν στο 7.8% των συνολικών εσόδων. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να φθάσει στο 12% μέχρι το 2019.
Δε θα πρέπει να αμελήσουμε να αναφέρουμε ότι το τμήμα ημιαγωγών της Samsung ευθύνεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό για την κερδοφορία που παρουσιάζει η εταιρεία. Συγκεκριμένα, το δεύτερο τρίμηνο του 2016, τα λειτουργικά κέρδη του τμήματος IT & Mobile Communications διαμορφώθηκαν στα 4.32 τρις KRW. Το τμήμα αυτό έχει αποτελέσει ένα αναπόσπαστο μέρος της εταιρείας, ιδίως από τη στιγμή που η αγορά στο τομέα των smartphones δείχνει τα πρώτα σημάδια κορεσμού. Η ίδια θεωρεί τον τομέα της αυτοκίνησης, ως σημαντική ευκαιρία να αυξηθούν ακόμη περισσότερα τα κέρδη, από πωλήσεις ημιαγωγών.
Ένα ακόμη σημείο στο οποίο θα πρέπει να αναφερθούμε είναι ότι η διάθεση «συνδεδεμένων» αυτοκινήτων αναμένεται να σημειώσει ραγδαία αύξηση τα επόμενα χρόνια. Αν και η Harman είναι γνωστή ως μια εταιρεία η οποία ειδικεύεται στον ήχο, μεγάλο μέρος των εσόδων της προέρχεται και από αυτό το είδος αυτοκινήτου. Με τον αριθμό των οχημάτων αυτών να αναμένεται να διαμορφωθεί στα 380 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του 2021, η αγορά θα μοιάζει αρκετά όπως ήταν αυτή των smartphones πριν από μια δεκαετία, στις απαρχές δηλαδή της εκρηκτικής ανόδου.
Στόχος της Samsung η κυριαρχία έναντι του ανταγωνισμού
Φυσικά, η Samsung και η Harman δεν είναι οι μόνες οι οποίες προσπαθούν να επωφεληθούν από την αγορά των connected cars που μόλις τώρα δείχνει τα πρώτα σημάδια άνθησης. Παρόμοιο στόχο έχει και η πρόσφατη εξαγορά της NXP Semiconductor από την Qualcomm, έναντι του ποσού των $47 δισεκατομμυρίων. Η Texas Instruments, μια ακόμη κορυφαία εταιρεία η οποία ειδικεύεται στην αγορά των κυκλωμάτων, παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά 21% το τρέχον οικονομικό τρίμηνο. Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι η Texas Instruments και η NXP ειδικεύονται στους μικροελεγκτές και στα αναλογικά chips, ενώ η Samsung στις τεχνολογίες μνήμης.
Η LG Electronics προσφέρει και αυτή τη δική της λύση για τα λεγόμενα «συνδεδεμένα» οχήματα, ενώ από την μεριά της η NVIDIA έχει αναπτύξει το δικό της hardware, τον υπολογιστή DRIVE PX 2 για αυτόνομα οχήματα. Η Samsung έχει στραφεί κάποια στιγμή και στο χώρο των αυτόνομων οχημάτων, αλλά η πρόσφατη εξαγορά σε καμιά περίπτωση δεν έχει ως στόχο τη συγκεκριμένη αγορά, αν και κάποια προϊόντα που θα δημιουργήσουν μαζί μπορεί να οδηγήσουν και στο χώρο της αυτόνομης οδήγησης. Αυτή τη στιγμή στη αγορά κυριαρχεί η Tesla με το σύστημα AutoPilot. H Apple, από την μεριά της, εστιάζει περισσότερο στο λογισμικό των αυτόνομων οχημάτων, με το CarPlay.
Συνοψίζοντας, η Samsung διαπίστωσε μια μεγάλη ευκαιρία να ξεδιπλώνεται μπροστά της και προσπαθεί να επωφεληθεί. Η εξαγορά της Harman έχει ακριβώς αυτόν το στόχο και κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Όχι μόνο θέλει να κυριαρχήσει στην αγορά των κυκλωμάτων, αλλά θέλει να πουλήσει στους κατασκευαστές οχημάτων ολοκληρωμένα συστήματα ψυχαγωγίας.