Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024

Παραμορφωμένο εξωπλανήτη σε σχήμα μπάλας του ράγκμπι ανακάλυψαν οι αστρονόμοι

Είναι γεγονός ότι η εξερεύνηση του διαστήματος δε σταματά ποτέ να μας εκπλήσσει, ειδικά το τελευταίο διάστημα που οι αστρονόμοι έχουν προχωρήσει σε σημαντικές ανακαλύψεις. Πρόσφατα μάλιστα έγινε γνωστό ότι οι ειδικοί εντόπισαν για πρώτη φορά έναν παραμορφωμένο εξωπλανήτη που το σχήμα του είναι παρόμοιο με αυτό μιας μπάλας του ράγκμπι. Πρόκειται για τον εξωπλανήτη WASP-103b που βρίσκεται στον αστερισμό του Ηρακλή και έχει μέγεθος διπλάσιο του Δία. Σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες, βρίσκεται περίπου 50 φορές πιο κοντά στο άστρο του από ό,τι η Γη στον Ήλιο.

Που οφείλεται η παραμόρφωση

Ο εξωπλανήτης είχε ήδη ανακαλυφθεί από τα αμερικανικά διαστημικά τηλεσκόπια Hubble και Spitzer. Οι ερευνητές όμως πραγματοποίησαν νέες παρατηρήσεις με το ευρωπαϊκό διαστημικό τηλεσκόπιο CHEOPS, καταλήγοντας ότι η παραμόρφωσή του οφείλεται στις ισχυρές “παλιρροϊκές” δυνάμεις που ασκεί πάνω στον εξωπλανήτη το μητρικό άστρο του με ανάλογο, πιο έντονο τρόπο με αυτόν που συμβαίνει στις παλίρροιες της Γης. Στον πλανήτη μας οι παλίρροιες προκαλούνται κυρίως από τη βαρυτική έλξη της Σελήνης. Προκαλεί περιοδική συσσώρευση νερού σε μια περιοχή της θάλασσας, με αποτέλεσμα το νερό να αποσύρεται από τις γειτονικές περιοχές και έτσι να παρατηρείται το εναλλασσόμενο φαινόμενο της άμπωτης και της πλημμυρίδας. Αυτή όμως η παραμόρφωση του ωκεανού δύσκολα γίνεται αντιληπτή από το διάστημα.

Στο διάστημα όμως και ειδικά στην περίπτωση του συγκεκριμένου εξωπλανήτη, οι ασκούμενες ελκτικές δυνάμεις είναι πολύ ακραίες, με συνέπεια ο WASP-103b, που βρίσκεται πολύ κοντά στο άστρο του και χρειάζεται μόνο μια μέρα για την πλήρη περιφορά του (αυτή είναι και η διάρκεια του έτους του), να παραμορφώνεται δραματικά προς τη μία πλευρά του.